joi, 28 noiembrie 2013

CREDINȚE ȘI TRADIȚII (VIII). OBICEIURI DE SFÂNTUL ANDREI

 Pe 30 noiembrie, creștinii prăzmuiesc pe Sfântul Andrei, sarbatoare care pentru romani are o dubla semnificatie: inceputul crestinismului in spatiul romanesc si ajunul Marii Uniri de la 1 Decembrie1918.
    Aceasta Sarbatoare poarta diferite denumiri: Santandrei, Andreiul de Iarna, Andreea, Indrea, Undreea, Ziua Lupului, iar ajunul este numit Noaptea Strigoiului si este singura sarbatoare religioasa, care a dat denumirea populara a unei luni, decembrie, numita in calendarul popular Indrea sau Undreea.
   Aceasta sarbatoare crestina se suprapune in spatiul romanesc, peste sarbatori precrestine, creandu-se, in ritualurile dedicate ei, un sincretism religios deosebit. In aceasta perioada, se savarseau ritualuri de trecere de la vara la iarna, de la caldura la frig, de la lumina la intuneric, care corespund cu ciclul vietii, si de trecere in timpul sacru, care presupun rituri de purificare( unde usturoiul joaca un rol important), a unor orgii rituale ( mascari, travestiri), prin care omul se separa de pacatele savarsite in cursul anului si paseste in timpul sacru al noului an, unde sta figura mitologica a lupului- animal totem.
  De asemenea, in aceasta noapte, se intorc mortii sub forma strigoilor si cei vii, nascuti strigoi, se transforma in lupi. Tot acum, animalele vorbesc intre ele, dar nu este bine sa le asculti. In aceasta situatie, omul trebuie sa-si ia masuri de precautie, savarsind diferite ritualuri, in Ajunul Sfantului Andrei.
   Un prim ritual este Pazirea usturoiului, practicat indeosebi in Moldova, cand se aduna la cate o casa cam 8-10 perechi de tineri, care pazesc caciuliile de usturoi , aduse de acasa, pe care le asaza pe masa. Ca sa le treaca de urat, petrec, cantand, band braga si covasa ( aceasta bautura te fereste de lupi), mancand colacei, boabe de porumb, seminte de canepa fierte si celebra azima coapta pe vatra. Toate acestea sunt trecute prin mujdei de usturoi, care sta, la cinste, pe masa, intr-un castron de lut. A doua zi, usturoiul este sfintit la biserica si pus la icoane, fiind bun de "facut de dragoste", de leac, de purtat la drum, dar mai ales cand inchei o afacere comerciala.
  Un alt ritual este ungerea cu usturoi a cercevelelor de la ferestre, a pragurilor , hornurilor, grajdurilor si a vitelor, intre coarne. Oamenii isi fac semnul crucii cu un catel de usturoi, la incheieturile mainilor si picioarelor, la urechi, ochi, gura, frunte, piept, spate, nas si organe sexuale, Usturoiul are puteri magice, ferindu-ne de strigoi, pentru ca in aceasta noapte se aduna atat strigoii vii, cat si strigoii morti in Adunarea Generala (romanii credeau, in vechime, ca Sfantul Andrei ii insotea in aceasta noapte, din loc in loc). Adunarea se tine la hotare sau la rascruce de drumuri, unde strigoii aduna tot ce lasau de izbeleste oamenii in ograzi: coase, furci, melite, topoare, jucand ( lautari le sunt cucuvelele), luptandu-se intre ei si alegandu-l pe invingator Regele Strigoilor, dupa care pornesc pe la case si este jale mare pe casa neunsa cu usturoi. 
  Al treilea ritual este legat de Ziua Lupului ( in calendarul popular sunt 35 de sarbatori lupesti, despre care voi vorbi, in alt articol). Pentru a fi feriti de lupi, oamenii isi impun unele restrictii: femeile nu au voie sa toarca cu o saptamana inaintea acestei zile, obiectele cu deschidere, cum ar fi foarfecele, clestele se leaga strans cu sfoara, nu este voie in ziua de Sfantul Andrei sa se scoata carbunii din vatra, sa se dea gunoiul din casa, sa se ranaesca la vite, sa se pieptene. Singura munca permisa este spalarea camasilor, caci prin oparirea lor, se opareste gura lupilor.
   Pe langa aceste ritualuri de aparare, se savarsesc si ritualuri de ursit, dintre care 2 sunt cele mai frecvente: Vergelul si Turta de Andrei. Vergelul consta in aflarea caracterului viitoarei pereche, cand cel interesat, ridica de sub o fata de masa un obiect, Ursitoarea desluseste simbolul obiectului ( de exemplu: sare- placut(a) ca sarea, cutit-violent(a), inel (frumos(oasa) etc). Turta de Andrei consta in realizarea unei turte din parti egale de faina, sare si apa, care se mananca inainte de culcare. Persoana, care iti va da in somn, sa bei apa , iti este soarta.
Asadar, in Ajunul Sfantului Andrei, aveti mult de lucru, pentru a fi feriti de strigoi, de lupi sau pentru a va afla ursitul, iar eu va indemn sa meditati la urmatoarea intrebare: de ce credeti,ca romanii au convocat Adunarea Nationala de la Alba Iulia, pe 1 decembrie?
Pe curand, 
Earnest
    

Niciun comentariu: