duminică, 21 mai 2023

DESPRE GREVĂ, PROFESORI, ELEVI, MINISTRESĂ

 ,,Cine stăpânește școala hotărăște asupra viitorului, asupra tendinței vieții si asupra vieții însăși. (Adolph Diesterweg)

    Cunoscutul pedagog german Adolph Diesterweg, din secolul al XIX-lea, susținător al ideilor pedagogului elvețian J.H. Pestalozzi, a fost un mare reformator al pedagogiei, care a sesizat cât de important este cine ,,stăpânește școala”,  pentru că acea forță  politică ori religioasă decide viitorul. 
    Dezvoltarea învățământului ar trebui să fie cea mai importantă preocuapare a tuturor guvernelor, dacă se vrea ca țara respectivă  să fie dezvoltată și suverană, ca cetățenii ei să fie capabili să înțeleagă ce este bine, corect pentru ei, pentru familia lor și pentru comunitatea în care trăiesc, pentru țara lor, dacă patriotismul mai reprezintă pentru ei o valoare.
   Din păcate, s-a format un Lume un curent  rezistent la tot ce ține de valori, iar rolul școlii s-a schimbat cu tot ce înseamnă dânsa: elevi, profesori, personal nedidactic și de întreținere, părinți, curriculum, clădire și materiale didactice. Se dorește  să se formeze o generație ușor de manipulat. Nu sunt manipulați doar elevii , prin diferite idei năstrușnice venite din vârful sistemului de învățământ, ci și profesorii  (mulți dintre ei au căzut demult în capcana manipulării), părinții , care,  unii dintre ei, sunt interesați doar de partea materială. Astfel, în fruntea minesterelor care se ocupă de învățământ se perindă fel și fel de persoane. Să ne amintim de celebra ministresă, profesoară de limba și literatura română, care a spus , ,pepsiglas” și că ,,aceste legi este viitorul”. Actuala ministresă, care vrea o Românie Educată, ne-a informat că școpul școlii este ca un absolvent de liceu trebuie să știe să completeze un formular la bancă, să folosească un program pe calculator și consideră că ar trebui scoase din programa școlară logica și filosofia. Eu îi propun să scoată din programele școlare și istoria, geografia, bilogia, chimia, fizica, religia, artele, iar elevii să învețe de dimineață până seară cum să completeze formulare, cum să se masturbeze, cum să-și schimbe sexul, să spună ce este după cum se simte, învățând  sunetele animalelor și multe alte lucruri înțelepte. Elevii nu trebuie să mai citească, pentru că nu-i ajută cu nimic dacă știu cine au fost  Ureche,  Cantemir, Alecsandri, Coșbuc, Goga, Eminescu, Creangă, Cargiale, Călinescu, Sadoveanu și alți mari scriitori ai acestei țări, nu trebuie să știe  pe marii domni și voievozi, pe muzicieni și pe pictori, pentru că aceștia nu-i ajută  să completeze formulare la bănci, după cum nu-i ajută nici Munții Carpați, Dumărea, Bistrița sau Oltul, ficatul, rinichii, inima și cum acestea funcționează . Oare logica îi ajută să fie coerenți în tot ce spun? Filosofia îi stresează, pentru că le ridică probleme de morală, adevăr și eroare, de sensul vieții și multe altele care  le crează coșmaruri și le spune pe șleau că Socrate se considera înțelept, pentru că știa că nu știa nimic. Cum vine treaba asta: să fii înțelept, fără să nu știi nimic?
     Eu am un prost obicei: la sfâșitul anului școlar le cer elevilor un feedback. Din cauza grevei, am reușit să obțin acest feedback la o singură clasă de a XII-a, profilul real, matematică-informatică. Dintre cei 30 de elevi, care mi-au dat feedback, doar trei dintre ei au considerat că filosofia nu-i ajută cu nimic în viitoarea lor meserie, acuzându-mă de faptul că nu i-am lăsat să învețe în această oră pentru bacalaureat sau că nu i-am lăsat să plece acasă. Unul dinre ei a considerat că această ,,strictețe este comunistă”, iar altă persoană a spus că filosofia ar trebui studiată în clasa a XI-a, pentru că ,, aș fi apreciat-o mai mult și aș fi reținut mai mult, dacă nu aș fi fost în clasa a XII-a”. Nu voi scrie aici aprecierile lor asupra modului de desfășurare a orelor sau ce au învățat sau cu ce au rămas. Spun că ceilalți 27 de elvi au considerat utilă această disciplină, pentru că este  interdisciplinară și că au aflat, cum au gândit marii oameni, din toate timpurile și spațiile, despre rostul oamenilor în viață, cum poți fi un om liber, cât de importantă este cunoașterea în devenirea umană etc.
 Așadar, doamnă ministresă, mai sunt tineri care consideră că filosofia trebuie studiată în liceu. Ce aveți de gând să faceți cu învățământul românesc,cum vreți să-l reformați? Ce credeți că vor să obțină  profesorii prin această grevă? Doar salarii mai mari? Nu vă gândiți că o retribuție mai convenabilă devine o atracție pentru tinerii absolvenți bine pregătiți și pasionați de disciplina pe care au studiat-o și doresc să  transmită elevilor cunoștințele lor ? Nu vă gândiți că asigurarea securității în școli nu numai a elevilor, ci și a personalului  reprezintă tot o atractivitate pentru profesia de profesor? Ce este în mintea dumneavoastră de ministresă, privind România Educată? Cu ce idei ați venit din Arabia Saudită, ce ați discutat cu miniștrii din Tunisia , Maroc, Maurițiu, care să vă ajute pentru realizarea proiectului România Educată? Doamna ministresă, nu ați predat nicio oră într-o școală sau într-o facultate din specialitatea dumneavoastră de inginerie navală și navigație. Nu ați trecut prin niciun examen de grad didactic sau de obținere a unui titlu universitar. V-ați specializat în științe politice și pe acestea, probabil, le-ați predat ca profesor asociat. Una este teoria și alta este practica. Știți cât este de mare stresul unui cadru didactic, care nu este doar răspunzător de cum și ce îl învață pe elev  ci și de siguranța acestuia în școală? Dacă elevul nu promovează , nu trece cu bine examenele, dacă se droghează, fumează, consumă alcool, dacă se bate, înjură, își jignește colegii, de vină este școala! Singura rsponsabilitate în educație, în siguranța elevilor o are școala. Părinții, întreaga societatea, guvernele nu au nicio grijă. Lor le revin meritele, iar eșecul le revine școlii.
   Știți ce mi-a spus un părinte, când l-am chemat la școala, ca să-i spun ce năzdrăvenii face drăgălașul lui copil? ,, V-am dat un înger și-mi dați un diavol!”Acel  tată, în cei opt ani ai copilului în școală, venise pentru prima oară la școală. Nu răspunsese niciodată la adresele școlii, la invitații, la ședințe sau la telefoanele date de învățătoare sau de dirigintă. El știa că trebuie să-i dea băiatului, doar bani.
    Pe curând,
    Earnest
P.S. Pe ce mizați voi, guvernanților? 
Pe faptul că unii profesori nu au un alt venit decât salariul?  Pe faptul că într-o familie sunt ambii soți profesori, că nu au economii, pentru că nu au din ce să facă economii, că au copii și nu au ce le da de mâncare? Să vă fie rușine!

https://www.youtube.com/watch?v=YHeCw45I5fs

2 comentarii:

Diana spunea...

Nu s-a schimbat nimic. Aceeasi pungasi de totdeauna

Profesorul spunea...

Nu am mai comentat demult pe acest blog. O fac, acum, supărat pe Premier, care le-a propus sindicatelor o minunată rezolvare: acordare unor vouchere profesorilor debutanți, în valoare de 2000 de lei, împărțiți, pe luni, în perioada septembrie-decembrie. De ce nu a propus aceste vouchere și magistraților, cărora le-au mărit salariile cu 25%, în acest an, ca și cum, săracii de ei,aveau un salriu foarte mic!