marți, 25 mai 2010

SCOALA DE PICTURA DE LA HUREZI

Manastirea Polovragi Manastirea Govora

Ne place sa ne informam, sa discutam despre scoli celebre de pictura, cum ar fi scoala flamanda sau scoala sieneza, dar suntem reticienti in a studia scolile romanesti de pictura, sa le cunoastem valoarea si mai ales sa putem vorbi despre ele, atunci cand discutam cu intelectualii din alte spatii. Exista intotdeauna, la multi dintre noi, un sentiment ascuns de inferioritate in fata marilor culturi datorat in primul rand lipsei de informatii in ceea ce priveste cultura noastra. Multi nici nu doresc sa o cunoasca. Mai mult din jumatate din cei pe care ii cunosc au vizitat mai multe muzee si monumente din afara decat pe cele din Romania, motivand proasta infrastuctura sau lipsa legaturilor intre trenuri si autobuze. O parte dinspre ei recunosc ca nu stiu ce ar putea vizita in Romania. Vina cui este? A lor sau a programelor scolare?

Eu astazi as vrea sa va amintesc despre o soala de pictura romaneasca, intemeiata in vremea lui Constantin Brancoveanu, pe langa manastirea Hurezi ( monument patronat de UNESCO), unde era sef, pictorul grec Constantinos, dar care semna “Constantinos din Tara Romaneasca”. Optiunea sa s-a datorat, probabil, faptului ca a fost absorbit si integrat fenomenului artistic romanesc. La aceasta scoala s-a pastrat traditia bizantina pe un fond romanesc, creandu-se in pictura, ca si in arhitectura, stilul brancovenesc. Acestui stil ii este propriu o accentuare a efectelor decorative, atat prin modul de tratare a compozitiilor decorative, cat si prin marimea suprafetelor ornamentate cu motive florale ( de exemplu la Schitul Sfintii Apostoli suprafetele ornamentale ocupa aproape jumatate din suprafata totala a peretilor). In tratarea narativa a imaginilor religioase, se gasesc elemente desprinse din mediul ambiant, uneori chiar cu note de umor. Interesul pentru realitate aduce modificari in iconografia traditionala, ilustrarea psalmilor, ocazionand reprezentarea unor scene din viata, hore cu lautari si personaje imbracate cu costumele vremii. Cea mai reprezentativa realizare a acestei scoli este pictura Manastirii Hurezi. Frescele acestei manastiri sunt considerate de marele bizantolog Charles Diehl ca fiind “ printre cele mai remarcabile pe care le-a produs arta romaneasca si in acelasi timp ele dovedesc continuitatea artei romanesti si a celei bizantine”. Constantinos si elevii sai au pictat, de asemenea, Biserica Doamnei din Bucuresti, ctitoria lui Serban Cantacuzino.

Pictorii formati in aceasta scoala au pictat si in Transilvania, dar si in afara spatiului romanesc, unde erau, de asemenea solicitati. Au ramas cunoscuti: Nicolae, pictorul Manastirii Govora, Andrei, Simion, Hramite si Istrate care au pictat Manastirea Polovragi, ultimii doi impreuna cu Iosif si Stefan au pictat Schitul Surpatele, iar Preda a pictat naosul Manastirii Cozia, Biserica-Bolnita din cadrul complexului moanahal al Manastirii Hurezi, Biserica Sfantul Nicolae din Fagaras. La aceasta scoala au invatat pictorii din Transilvania, care vor intemeia la randul lor mici scoli de pictura la Saliste, Rasinari, Ficau. Mici centre de pictura vor fi intemeiate de invatacei si in Tara Romaneasca la Targoviste, Campulung Muscel, Pitesti, Craiova, scoli, care la randul lor au dat nume cunoscute in epoca, ca David si Simon din Pitesti care au pictat numeroase biserici din Tara Bihorului si Tara Hategului.

Dragii mei, cititori onesti, opriti-va o clipa si popositi macar la Hurezi, Poplovragi sau Govora si o sa va simtiti mai bogati spiritual si poate mai mandri ca traiti pe aceste meleaguri, chiar daca uneori sunteti scarbiti ca traiti aici, in aceste vremuri.

Pe curand,

Earnest


Un comentariu:

Anonim spunea...

Foarte frumos articolul, dar textul trebuie insotit si de imagini. Exista un site facut de sarbi "Blago", unde sunt prezentate comorile de pictura murala cu ansambluri si detalii (tot programul iconografic). La noi se poate promova sau redescoperi o scoala de pictura sau un stil si in acest fel.