"Sfarsiti odata cu tratamentul cel copilaresc ce ne dati....de a ne saruta mainele si a ne compara cu ingerii, iar in absenta a ne trata de paria" (Sofia Nadejde)
Sofia Nadejde (n.14 septembrie 1856 Botosani - d.11 iunie 1946 Bucuresti), descendenta dupa mama din urmasii cronicarului Ion Neculce, a ramas celebra, pentru ca a fost in Romania: - prima femeie careia i s-a permis sa sustina bacalaureatul intr-un liceu de baieti (Liceul National din Iasi); - prima femeie care a condus o revista literara ("Evenimentul Literar") - prima femeie care a tinut conferinta intr-un club (Clubul muncitorilor din Bucuresti); -prima femeie care a fost presedinta unui congres (Congresul IV al P.S.D.M.R.). Sofia Nadejde, nascuta Bancila (sora pictorului Octav Bancila), a fost sotia lui Ion Nadejde, profesor de limba romana si latina la Liceul National din Iasi, apoi avocat, dupa ce a terminat la varsta de 40 de ani Dreptul pentru ca a fost demis din invatamant pentru ideile sale socialiste, publicist si om de stiinta si membru fondator al PSDMR . Impreuna cu sotul ei au transformat casa de pe Sararie in club de dezbatere a ideilor socialiste si liberale ( mentionam ca cei doi soti s-au retras, alaturi de alti socialisti, din PSDMR, dupa ce acest partid s-a radicalizat, trecand la idei comuniste, trecand la PNL), de dezbateri literare si stiintifice. Sofia Nadejde s-a impus in societatea contemporana ca militanta a emenciparii femeii, demonstrand ca o femeie poate fi deopotriva o buna sotie si mama ( a avut 6 copii, fiica ei fiind prima femeie medic din Romania), dar si militanta si scriitoare ( a scris nuvele, teatru, romane, numeroase articole si a tradus din operele sociologilor, antropologilor la moda, in special din acelea ale lui Spencer). George Calinescu spunea ca a fost marginalizata cu intentie de lumea literara, pentru ideile sale de emancipare a femeii si acelea socialiste, dar nimeni nu-i poate contesta valoarea operelor. A fost colaboratoare la revistele "Contemporanul", "Drepturile omului", "Literatura si Stiinta", "Lumea Noua Stintifica si Literara". "Munca" s.a. A supus atentiei publice subiecte discutate in Occident ca : raportul dintre inteligenta si marimea creierului, relatia dintre educatie si emancipare civica. A scandalizat societatea ieseana prin preocuparile sale, prin modul cum se imbraca (purta palarii inalte care nu erau pe placul doamnelor), prin ideile sale indraznete pe care le sustinea in conferinte ca: votul universal, emanciparea femeii, rezolvarea peoblemei agrare.
Merita sa incercati sa cititi opera Sofiei Nadejde, nu numai pentru a cunoaste societatea in care a trait, ci pentru a vedea ca problemele ridicate de ea sunt si astazi valabile. Veti constata ca este contemporana cu noi, citind romanele : "Robia banului", "Parinti si copii", "Patimi" ( dupa ideea acestui roman s-a scris scenariul filmului "Patima" in care Draga Olteanu Matei a facut un rol de exceptie).
Inchei cu o reflexie a Sofiei Nadejde: "Peste umbra si peste ursita, nu poti sari"
Pe curand,
Earnest
Merita sa incercati sa cititi opera Sofiei Nadejde, nu numai pentru a cunoaste societatea in care a trait, ci pentru a vedea ca problemele ridicate de ea sunt si astazi valabile. Veti constata ca este contemporana cu noi, citind romanele : "Robia banului", "Parinti si copii", "Patimi" ( dupa ideea acestui roman s-a scris scenariul filmului "Patima" in care Draga Olteanu Matei a facut un rol de exceptie).
Inchei cu o reflexie a Sofiei Nadejde: "Peste umbra si peste ursita, nu poti sari"
Pe curand,
Earnest
2 comentarii:
Mereu am zis ca femeile sunt primele, dar scepticii m-au contrazis!Reflexia/ reflectia ei ca mod de intoarcere inauntrul constiintei imi place, incita!Sarim peste material si mai rar peste imaterial.
Oricum femeile romance au fost mai emancipate decat toate celelalte femei europene. Primii consuli englezi si francezi veniti in Tarile Romane dupa 1821 remarcau faptul ca in saloanele iesene si bucurestene femeile participau la discutii, cunoscand problemele politice europene, ca erau la curent cu ce s-a mai scris in Europa, ca vorbeau limba franceza si germana.
Mi se pare mai potrivit reflexie, pentru ca filosofii folosesc acest termen pentru meditatie, ca o reintoarcere a luminii spre ganditor, lumina plecata de la acesta spre societate.
Trimiteți un comentariu