luni, 28 decembrie 2009

LISTA ROMANILOR PENTRU ANUL 2010



"O-ndurati-va de luptatorii pururi pe granita
Dintre viitor si nemarginire
Mila pentru greselile mila pentru pacatele noastre
Caci cate nu-s a vi le spune ci m-abtin
O cate nu-s dar m-ati opri sa vi le spun
Va fie mila de un nebun" (G. Apolinaire, "Frumoasa roscata")
Zilele acestea, am citit ultima carte a lui Umberto Eco, "Vertigo. Lista infinita". In prefata cartii, autorul ne relateaza ca ideea de a scrie o carte despre liste i-a venit cand Muzeul Louvre i-a propus sa organizeze in luna noiembrie 2009 o serie de conferinte, expozitii, lecturi publice, concerte, proiectii, la alegere. El a ales ca tema insiruirea sau lista la diferiti autori, de la Homer la Joyce, compozitori ori artisti plastici.
In capitolul "Exista liste si liste", Umberto Eco face o distinctie importanta intre lista practica si lista poetica (prin aceasta din urma, intelegand orice finalitate artistica pentru care isi propune solutia enumerarii si orice forma de arta prin care aceasta se exprima). Toate listele se disting prin 3 caracteristici. In primul rand, au functie pur referentiala, in al doilea rand, sunt finite, pentru ca enumera ceva la care se refera si nimic altceva si in al treilea rand, nu sunt modificabile pentru ca ele sunt supuse aceleasi presiuni contextuale. De asemenea, listele sunt coerente, daca se identifica criteriul de ansamblare care le guverneaza.
Daca Umbero Eco ne propune ca exemlu de lista practica aceea oferita de Leporello din "Don Giovanni" de Mozart, eu va propun pe aceea a formatiei Planeta Moldova, "Alimentara", cunoscuta sub numele "Avem de tati", care este ancorata in contextul actual al principiului romanului de pretutindeni:"Constinta trece prin stomac". Daca Umbero Eco ne da ca exemlu de lista poetica Catalogul corabiilor lui Homer, pentru ca obiectele lumii reale la care se refera Homer ar putea fi de fapt obiecte ale lumii sale epice, multe dintre ele fiind inventate de el sau de aezii care l-au precedat, atunci, eu imi pun intrebarea: n-ar putea fi o lista poetica aceea a formatiei Planeta Moldova? Aceasta "Avem de tati" poate fi in viitorul apropiat o inventie sau o imaginatie a romanului de pretutindeni, care crede ca in a "a avea de tati" inseamna a avea doar ceea ce trebuie sa ne treaca prin stomac.
Traim vremuri tulburi si de aceea va sugerez ca fiecare dintre dumneavoastra sa va faceti pentru anul 2010 o lista personala de prioritati., fara sa mai filosofati daca este practica sau poetica. Pe langa lista dumneavoastra, eu va propun o lista care sa inceapa cu
NEDUMERIRE,
care sa continue cu
NEPUTINTA, INTREBARI, ASTEPTARE, SPERANTA, NEIMPLINIRE
si sa se incheie cu
RABDARE.
Cata RABDARE, va veti intreba? Eu va raspund: pana cand veti reusi sa lamuriti NEDUMERIREA!
Pe curand,
Earnest

4 comentarii:

Anonim spunea...

Nu va spune nimic faptul ca nu prea se grabesc cititorii sa comenteze ceea ce scrieti? Nu comentez nici validitatea nici "valoarea artistica" a textelor dvs. Poate neputinta de va asuma deschis identitatea...reflectati!

Earnest spunea...

Domnule Anomim,
Nu sunteti dumneavoastra cel mai nimerit sa vorbiti despre identitate
COMENTARII SUNT DESTULE, DAR PE ADRESA DE EMAIL. IN CEEA CE PRIVESTE VALOAREA LITERARA A CELOR SCRISE, CU TOATA SINCERITATEA VA SPUN CA NU ACEST LUCRU L-AM URMARIT. NU SUNT SCRIITOR, NICI PROFESOR, CI INGINER.NICI DUMNEAVOASTRA NU STATI PREA BINE CU SCRISUL
CU TOT RESPECTUL,
EARNEST

Anonim spunea...

"Nu acest lucru l-am urmarit" este o greseala de alcatuire a enuntului. Se cheama anacolut.
Eu pot fi anonim, caci nu -mi propun sa comunic nimanui (cu aceasta exceptie)"framantarile" mele ...intelectuale. Dar tot e bine: era mai rau daca va propuneati sa scrieti o carte. Asa, se face o economie de hartie.
Va felicit totusi pentru lecturi.
Comentariul meu nu e doar o rautate, ci o atentionare:nu ne nastem toti genii.

Earnest spunea...

Domnule ANONIM,
Diferenta intre mine si dumneavoastra consta in faptul ca eu stiu cine sunteti. ( V-a tradat limbajul si exprimarea didactica). Nici nu va imaginati cat de apropiati suntem si cat de bine ne cunoastem. Greselile le fac intentionat, pentru a nu mi se afla identitatea.Comunicarea mea pe blog a inceput ca o revolta si continua ca revolta. Nu am framantari intelectuale, ci doar revolta. Cat de mult am citit sau cate am privit si am inteles...le-am discutat foarte des impreuna. Daca pe adresa de e-mail, va spuneti identitatea pe care deja v-o cunosc, am sa va spun si eu cine sunt, ca sa ne amuzam, ca pe vremuri.
Cu sinceritate, Earnest