marți, 1 decembrie 2009

MONUMENTE UITATE (VI). SINAGOGA DIN BUHUSI


Sinagoga din Buhusi, fatada laterala Sinagoga din Buhusi, interior


In primul rand, dragii mei cititori onesti, va doresc sanatate si responsabilitate, credinta si pace, astazi de ziua noastra nationala! M-am suparat, in sinea mea, pentru ca unii dintre concetatenii mei nu stiu sa respecte aceastta zi: de la lipsa steagurilor de pe principalele institutii sau societati comerciale, la neacceptarea unei hotarari a unor partide, adica a mojoritatii, la manifestari violente si mi-am amintit ca acum 5 ani , acelasi personaj mobilizase multimea pentru o manifestare impotriva furtului electoral. Pentru ca astazi, acest lucru nu mai tine, s-a hotarat sa se boicoteze orice manifestare a celorlalti, doar din motivul ca nu se vrea sa se inteleaga aplicarea principiului majoritatii. Si atunci mi-am zis eu: Mai, Earnest, ia scrie tu astazi, de Ziua Nationala despre un monument al unei mironitat, care nu a vrut sa semneze pactul cu majoritatea ( Oare de ce? Oare or fi implicati in traficul de diamante din Coasta de Fildes prin portul Anvers? Dar cine a lucrat in Anvers si pentru cine? Cine vrea sa incheie legaturi comerciale cu Coasta de fildes si de ce?), pentru a arata ca romanii au stiut sa traiasca in armonie cu minoritatile.
Dar sa revin la ce mi-am propus: Sinagoga din Buhusi, recent reabilitata de evrei din Israel, prin asociatia ADMOR, ca un simbol al pelerinilor Hasidim , care anual se intalnesc aici, pentru ca astazi in Buhusi nu mai traieste decat un singur evreu. (In zilele noastre termenul "Hasidim", in ebraica "pios", este folosit adesea pentru a-i descrie pe evreii ultra-ortodocsi. Hasidim a fost o miscare religioasa evreieasca, care s-a nascut in secolul 18, in Europa de Est. Intemeietorul Hasidismului, Israel Ba'al Shem Tov, "Stapanul Numelui Bun" 1700-1760, a initiat aceasta miscare ca reactie la iudaismul traditional, care punea mare accent pe invatatura si facea ca uneori iudaismul sa para elitist - de parca numai marii invatati evrei ar fi putut sa atinga un nivel inalt de spiritualitate. Hasidismul corespundea ambitiilor spirituale ale omului obisnuit si le permitea chiar si analfabetilor sa atinga maretie spirituala). Termenul sinagogă provine din gr. συναγειν, “a reuni”. În ebraică înseamnă casă de întrunire, destinată celebrării cultului mozaic. Primele sinagogi au apărut în ţările Orientului înainte de cucerirea Palestinei de către romani şi erau conduse de cărturari.Începând din secolul al XI-lea au început să fie conduse de către rabini, care exercitau atât funcţii religioase cât şi funcţii administrative şi juridice (în cadrul comunităţilor iudaice).Cel mai vechi edificiu de cult mozaic de pe teritoriul României este sinagoga din Iasi, ridicata intre anii 1657 si 1671. ( in Iasi este si cel mai vechi teatru evreiesc). Astazi, in Romania sunt in jur de 100 de sinagogi. Imi amintesc ca in Bacau erau sinagogi frumoase, care au fost demolate odata cu plecarea evreilor din oras, ramanand 2 constructii: Sinagoga Rabin Avram Arie Rosen si Templul Cerealiştilor, care nu sunt la fel de spectaculoase ca cele demolate. Probabil, din acest motiv, evreii plecati din Buhusi, impreuna cu comunitatea evreiasca din Romania, s-au hotarat sa reabiliteze sinagoga din Buhusi, care este trecuta pe lista monumentelor si care are un interior deosebit. Ceea ce nu am inteles eu niciodata este, de ce acest monument nu a intrat in circuitul turistic si de ce nu poate fi vizitat decat cu aprobare. Poate, acum dupa renovare, sinagoga va putea fi vizitata si de crestini. Inceputurile acestei sinagogi se gasesc la mijlocul sec al XIX-lea , cand unul din descendentii dinastiei Rugiri – rabinul de Buhusi Isac Fridman a întemeiat în Buhusi, pe str. Al. I. Cuza, o curte rabinica construind case si o sinagoga mai veche, care azi nu mai exista. Pe la 1862 el construieste aici Sinagoga care dainuieste si astazi. În fosta Curte rabinica cu o suprafata de cca 5400 m2 a functionat o şcoală rabinică si o baie rituala. Astazi incinta are o suprafata de 1516 m2 . În timpul razboiului, aici au locuit nepotii si stranepotii rabinului. Ultimul rabin a fost un Isac. In drumul vostru spre cele doua monumente religioase din Buhusi, Manastirea Runc, ctitoria lui Stefan cel Mare, si Manastirea Ciolpani, ridicata in vremea lui Petru Schiopu, treceti prin fata sinagogei si poate aveti norocul sa o vizitati si nu cred ca o sa va para rau,pentru ca va veti imbogatiti cultura dumneavoastra religioasa.
Pe curand,
Earnest

Niciun comentariu: