luni, 29 februarie 2016

EARNEST VĂ RECOMANDĂ O CARTE (XII). YEON-mi PARK , DRUMUL SPRE LIBERTATE

Yeon-mi Park, la summit-ul de la Dublin,2014

" Cînd am fugit în Coreea de Sud, am fost surprinsă să aud că bobocii de floare și ramurile verzi de primăvară simbolizează viața și reînnoirea, în alte părți ale lumii. În Coreea de Nord, primăvara este anotimpul morții. Este perioada când rezervele noastre de alimente sînt epuizate. (...). Primăvara mureau cei mai mulți oameni de foame. Eu și sora mea îi auzeam adesea pe adulți cînd vedeau cadavre pe străzi țîțîind dezaprobator:" "Păcat că nu au mai rezistat pînă la vară!'"
"Nu am știut niciodată că cunoașterea poate fi o sursă de fericire. Cînd eram mică, visul meu era să am o găleată de pîine. Acum începeam să am                                                                                        visuri mari "
                                                                                                                      (Yeon-mi Park, Drumul spre libertate)

Yeon-mi Park, a fost născută la 4 octombrie 1993, la Hyesan-Coreea de Nord, într-o familie de intelectuali, din casta (songbun) "de bază ", "oscilantă " , față de care ar putea exista îndoieli că ar fi loială Conducătorului Suprem sau statului. Actualmente, locuiește la Seul, este studentă la Universitatea Dongguk, la Facultatea de Justiție Penală, militantă pentru Drepturile Omului, speaker, autoare. Prima sa apariție publică a fost în anul 2011, la Seul, pe un post național de televiziune EBS ( Educational Broadcarting System), devenind cunoscută pe plan internațional în urma discursului de  la summit-ul  din anul 2014 de la Dublin "Young One World ", organizat anual, unde  reprezentanți ai tinerilor din întreaga lume dezvoltă soluții la problemele globale.  A scris pentru "Washinghton Post", a dat interviuri la "The Guardian", a activat ca misionară în cadrul organizației "Youth With a Mission", în Atlanta și în Costa Rica.
  Cartea " Drumul către libertate. Autobiografia unei refugiate din Coreea de Nord" a apărut  în anul 2015, în Anglia și a fost tradusă la noi de Ioana Aneci, fiind editată de Polirom. În această autobiografie, autoarea ne relatează realitatea societății nord-coreene ( atât de asemănătoare cu aceea descrisă în romanul său, "Prințesa Bari", de sud-coreanul Hwang Sok-young) dominată de doctrina-religie Yuch (" încrederea în sine") a regimului Kim Jong II, centrată pe liderul sacru, "zeitatea pentru popor". Foametea, lipsa apei și a curentului electric, corupția, îndoctrinarea, teroarea, îngrădirea libertății de exprimare și de deplasare pe teritoriul propriei țări sunt doar câteva aspecte din viața cotidiană a nord- coreenilor pe care eu vi le enumăr, din relatările scriitoarei. Autoarea  ne prezintă evadarea familiei sale din Coreea de Nord, traumele prin care au trecut în lungul drum spre libertate, spre Coreea de Sud, prin  China și Mongolia. Cartea nu poate fi povestită. Trebuie citită ca și cartea Malalei, pe care v-am recomandat-o anul trecut. Ambele militante sunt optimiste. Yeon-mi Park, consideră că : " schimbarea s-ar produce în Coreea de Nord, dacă ceilalți dezertori nord-coreeni ar pleda pentru drepturile omului în Coreea de Nord. "   Spre finalul cărții, autoarea are o reflecție, pe care ar trebui să o reținem:  "... fiecare dintre noi are deșertul lui. Poate că nu este același deșert ca al meu, dar toți trebuie să-l traversăm pentru ca viața noastră să aibă un scop și să fim liberi ".
Lectură plăcută!
Pe curând, 
Earnest

Niciun comentariu: