duminică, 6 decembrie 2009

PERSONALITATI NESTIUTE SAU UITATE(III). DRAGOS COMAN ZUGRAVUL

Biserica din Arbore


Dragii mei cititori onesti, m-am gandit sa va fac un dar de Sfantul Nicolae, ca sa va bucurati daca a iesit cel pe care l-ati ales sau sa va consolati cu acest dar, daca nu a iesit presedintele pe care l-ati dorit. Eu nu am sa incetez niciodata sa ma mir si sa ma bucur de frumusetele si valorile pe care ni le-au lasat stramosii nostri si cat voi trai, imi voi invata copiii si nepotii sa-si iubeasca tara si sa-si cunoasca si sa-si respecte valorile mostenite.
Modestia a caracterizat candva pe romani. Creatori valorosi nu si-au inscris numele pe creatile lor si nici nu au lasat scrise biografii. Unul dintre marii creatori medievali este Dragos Coman Zugravul. Se stie ca a trait in secolul 16 si ca a fost fiul preotului Coman din Iasi. A invatat la Scoala de pictura a lui Toma din Suceava, infiintata de un mare erudit, mitropolitul Grigore Rosca, var al lui Petru Rares ( in vremea acestui domnitor au fost realizate primele picturi exterioare din tara noastra). La aceasta scoala se invata deopotriva religia, istoria bisericii, filosofia si istoria, pentru ca altfel nu ne putem explica varietatea temelor picturilor bisricesti, care imbina religiosul cu laicul, facand in paralel cu o educatie moralo-crestina si una patriotica ( intotdeauna in batalia pentru Constantinopol castigau crestinii, desi Constantinopolul fusese cucerit de turci, pentru ca se picteaza atacul persilor asupra marelui oras din anul 626, in Iadul tablourilor Judecatii de Apoi fierb in cazane turcii, in timp ce romanii sunt in Rai etc. Nu lipsesc, de asemenea, scene de la conciliile ecumenice, Scoala ateniana, viata lui Constantin cel Mare etc.) Mai mult ca sigur Dragos Coman si-a imbogatit cunostintele si la alte scoli, deoarece el inoveaza, are o viziune noua fata de inaintasi, reuseste o sinteza indrazneata intre elementele orientale si occidentale, bine integrata totusi in traditie. Despre pictura lui Dragoş Coman, cunoscutul istoric de artă belgian Paul Philippot remarca, că artistul medieval moldav poate fi considerat "un adevărat Pisanello al Ţării Moldovei, cel mai mare artist al Orientului Ortodox din secolul al XVI-lea". Intr-o perioada, istoricii de arta romani au considerat ca Voronetul este opera sa, dar pentru ca numele sau este inscris doar pe pictura exterioara a Bisericii din Arbore ( monument inscris in lista celor protejate de UNESCO, deci inscris in patrimoniu universal), sigur i se poate atribui doar aceste picturi. La Arbore sunt cele mai multe portrete, iar pe fatada din apus , in marea cavitate unde se fac pomeni si parastase, intregul perete pare o imensa carte de miniaturi. Intalnim aici pe Adam arand, pe Eva torcand, personajele au o miscare fireasca, traiesc evenimentele, se misca intr-un peisaj stancos, incarcat de simbolistica optimismului ( sa nu uitam ca Grigore Rosca a fost unul dintre cei mai mari reptrezentanti antiotomani ai Bisericii Crestine Ortodoxe), dublat de coloritului verde inchis ( La Arbore, Dagos Coman a realizat 33 de nuante de verde, varsta luii Iisus Hristos).
  Dragos Coman a fost omorat, din invidie, de doi zugravi. De aceea, inclin sa cred ca el este autorul picturilor de la Voronet, pentru ca nu le-a dezvaluit tehnica folosita, in obtinerea acelui albastru care isi schimba nuantele, in functie de anotimp si de momentele din zi. Este ingropat in pridvorul bisericii lui de suflet, la Arbore.
In prezent, de ani buni, pictura bisericii de la Arbore este in reabilitare si totusi, asa cum arata biserica in interior, cu schele, nu te saturi sa privesti sutele de portrete, coloritul superb si fara sa vrei iti pui fireasca intrebare: de ce nu iesim in lume cu aceste bogatii, de ce pe toate albumele despre Romania predomina doar peisajele, care nu sunt dintre cele mai bine alese, carute si ciobani cu fete scofalcite, de ce nu ne promovam valorile?
Pe curand,
Earnest

Niciun comentariu: