marți, 5 iulie 2011

DE CE DOAR 44% LA BAC?




Anul trecut, pe vremea aceasta, toate posturile TV suspectau pe toata lumea(pe elevi ca au copiat, pe parinti ca au corupt, pe profesori ca s-au lasat corupti), pentru ca procentul de promovare a fost prea mare. Anul aceasta, toata tara a intrat intr-o mare isterie, pentru ca procentul de promovare este prea mic, iar acolo unde este mare, cauza este lipsa camerelor video. Astfel. eu, Earnest, care am acest blog unde vreau sa promovez onestitatea in care cred cu adevarat, ma revolt, pentru ca pornim de la o premisa gresita, si anume, ca in tara asta se reuseste, in procent de 60, doar daca se fraudeaza. Probabil suntem singura natiune din lume, care se autodenunta!

Daca analizam situatia la rece, fara a fi patimasi, putem sa dam un raspuns corect. Procentul de promovare a scazut din motive metodologice, datorate viziunii ministrului asupra modului de organizare a bacalaureatului si din motive obiective si subiective, datorate unei degradari a societatii romanesti. Iata care sunt concluziile mele:

1. Nu toti candidatii au picat la Bac, pentru ca nu au promovat la toate obiectele si ca au avut medii sub 4. Au fost picati cu note de trecere la toate cele 3 probe, dar nu au putut obtine media generala 6. Pana in acest an, media generala se calcula din media la probele orale cu media la probele scrise. Intotdeauna notele la oral sunt mai mari decat cele de la scris, fapt pe care il veti constata si singuri, daca vizualizati cataloagele din toti anii de scoala. Mi se pare nedrept ca sa nu se ia in considerare oralul, avand in vedere faptul ca nota de la teza, la calcularea mediei semestriale, reprezinta un procent de 25 si ca pe elev, scoala il pregateste si pentru comunicare orala, nu numai pentru aceea scrisa! Niciodata, profesorul nu pune la clasa, la evaluarea orala, notele 1, 2 , pentru ca se straduieste, conform tehnicilor moderne, sa-l ajute pe elev sa raspunda cel putin de nota 5. De asemenea, trebuie sa se tina cont ca un elev cu media 5 la scoala este de fapt de nota 4,50, pentru ca mediile se calculeaza, prin rotunjire. Ca sa ai nota 6 la Bac, trebuie sa ai nota 7,00, la scoala. Vi se pare corect, ca sa fie diferenta intre modul de evaluare la clasa si cel de la examene? Elevul este supus intotdeauna socurilor: el are la doamna invatatoare calificativul F.B. ( care poate fi 8,50, 9,00, 10,00) si se trezeste in clasa a V-a ca are nota 9,00 sau chiar 8,00, el are la matematica si la limba si literatura romana media 10,00 si la Evaluarea Nationala obtine nota 9,00, este admis in Bac, pentru ca nu este corigent, pentru ca are la diasciplinile de Bac media 5,00 sau chiar 6,00 si se trezeste picat.

2. Generatia acestui Bac este generatia frustrarilor cadrelor didactice, care nu au obtinut nimic, prin greve, mitinguri, ci din contra, li s-au luat unele drepturi, pe motiv de criza. Normal, muncesc si isi dau straduinta cu 25% sau 13% mai putin decat in ceilalti ani. Probabil, o parte din acesti oameni, care s-au dedicat scolii, au vrut sa arate ce se poate intampla atunci cand sunt desconsiderati si dau societatii, atata cat aceasta le da.

3. Elevii nu mai invata, din foarte multe motive, printre care: mass media promoveaza nonvalorile si cred ca se reuseste in viata doar daca esti smecher, parintii sunt plecati la munca in strainatate si sunt lasati, in cele mai multe cazuri, singuri sau in grija unui frate/sora mai mare, fara personalitate, au un anturaj neadecvat, care-i incurajeaza la nesupunere fata de scoala, familie la consum de alcool si de etnobotanice, iar calculatorul, cluburile, mall-urile sunt mai atractive decat scoala.

4.Exista o cutuma ca in clasa a XII-a sa se lipseasca cu stiinta sau nestiinta parintilor, sub ochii indulgenti ai dirigintilor si directorilor de scoli. Daca s-ar aplica regulamentul si ar fi exmatriculati sau declarati amanati, elevii nu ar mai lipsi. Duceti-va, stimati ziaristi, inspectori scolari si vedeti cati elevi sunt prezenti la ore pe semestrul al II-lea, intrebati-i pe elevii constiinciosi daca s-a terminat de predat materia, pentru ca orele nu s-au facut, pentru ca erau prezenti in clasa doar 5, 7 elevi. Profesorul trebuie sa-si faca ora si in situatia in care are doar un elev in clasa, pentru ca acel elev il respecta ramanand la ora, iar profesorul trebuie sa-i acorde, la randul lui, respectul cuvenit!

5. Majoritatea parintilor isi pierd treptat interesul pentru evolutia scolara a copilului, incepand cu ciclul gimnazial si pastreaza foarte putin legatura cu scoala, iar o parte dintre ei sunt interesati de masina pe care trebuie sa i-o cumpere, de shoping, de petrecerea weekend-ului si de altele, cum ar fi criticarea profesorilor, a regulamentelor etc.

In concluzie, cu onestitate va zic, societatea romaneasca se prabuseste treptat, pentru ca nu stie sa respecte institutiile si pe slujbasii acestora, pentru ca promoveaza nonvalorile, pentru ca oamenii accepta sa se schimbe regulile in timpul jocului, ca exista dezinteres in toate, pentru ca nu are grija de generatia tanara si o lasa in ceata si o incurajeaza la debusolare totala!

Pe curand,

Earnest

9 comentarii:

Anonim spunea...

Ai perfectă dreptate. Un singur aspect ţi-a scăpat: dacă urmărim cu atenţie liceele care se află in frunte la promovabilitate, prin comparaţie cu cele care se află pe ultimele locuri putem să mai tragem o concluzie - acolo unde provabilitatea e ridicată şi elevii inscrisi la acele licee au fost foarte buni în generală (au intrat cu medii de peste 8.50, iar majoritatea părinţilor au posibilităţi financiare ca să mai poată susţine o pregătire particulară măcar la disciplinele de bacalaureat / admitere; pe când la celelalte licee deja s-a intrat cu medii mici şi foarte mici, iar părinţii, majoritatea nu au posibilităţi financiare. Sunt cadru didactic, nu predau la liceu, dar am de un an de zile copilul la liceu şi ştiu ce se întâmplă: pentru majoritatea colegilor am tot respectul, îşi fac datoria cu prisosinţă în clasă, dar unii, care din păcate sunt şi pensionari sau în prag de pensie, dau medii mari (dacă 7, 8 se poate numi medie mare) dacă mergi la pregătire.

clemansa spunea...

Ca "Cine rade la urma rade mai bine" este de actualitate o stie orice om onest. Accept cele mentionate in articol si astept grandioasele “planuri remediale”. Vai ce bucurie era pe strazile Bacaului la defilarile de absolvire! Spuneam atunci ca plata vine in curand pentru acele buchete de urale si bucurie si nu m-ati crezut!
Colegii nostri , posesori de elevi la liceele vecine si nu numai, se plangeau de calitatea orelor, dar mai ales de lipsa efectuarii lor. Aduceau in discutie calitatea prestatiilor de la pregatirea particulara.
Adaug la 1, 2, 3 etc. ale tale si :
A) Multi slujbasi din invatamant s-au format la licee, colegii, facultati pe care le-au vazut doar la culoare pe afara si pe dinauntru cand si-au platit taxa. Au intocmit portofolii cu...”n-ai aia sa imi dai si mie ?”. Au iesit de la examen la SH dupa doar 3 minute pentru ca atat a durat efectuarea grilei care i-a adus nota / punctajul de trecere. Nu stiu multe in plus pentru ca ceea ce conteaza pentru ei este sa obtina o leafa mai mare si o pensie mai grasa la final de cariera. Daca-i iei la bani marunti .... te trezesti ca -s in postura Victoritei lui Felix Munteanu!(http://www.didactic.ro/assets/search/dosearch/true/module_url/documente?search=&type=1&author=felixmunteanu&category_id= )

clemansa spunea...

B) Desi la Congresele invatatorilor i-am atentionat pe ministri asupra urmarii neluarii in considerare a propunerilor reale venite de la dascalii din sistem, ba chiar am trimis precum stiti un alai de lucruri ce trebuie avute in vedere, cantonarea lor pe “masuri” antisistem a condus la dezastru. Le reamintesc:
In atentia domnului ministru PETRU DANIEL FUNERIU

„Invatatorul este OMUL care se impune prin comoara mintii sale, prin bunatatea ferecata de lacatul inimii si prin caldura larmei cuvantului sau! Înaintea nimănui, nu se ridică mai respectuos pălăria decât înaintea invatatorului .”


In vederea imbunatatirii activitatii din sistemul de invatamant roamanesc, consider ca ar trebui avute in vedere urmatoarele aspecte:

a) Finantare corespunzatoare pentru ca scoala sa fie accesibila tuturor elevilor
Argumente:
- multi elevi nu frecventeaza scoala sau o abandoneaza din cauza lipsurilor materiale;
- multe scoli arata ca in comuna primitiva ca aspect si dotari;
- lipsa cadrelor didactice calificate care aleg alte domenii/ tari in care veniturile si statutul sunt net superioare;
- decat ar fi primit laptop parlamentarii care fac ce fac cu ele, mai bine le-ati oferi cadrelor didactice care le folosesc in beneficiul elevilor – stiti cat este de bine sa –l ai in clasa?
- deficitul bugetar actual este in mare masura datorat, incapacitatii guvernului de a elimina propria coruptie, dar nu este un motiv de restrangere a drepturilor consitutionale ale unor cetateni intr-o societate democratica;
- Costurile educatiei „gratuite” au facut obiectul unui studiu al Intuitext si arata ca
finantarea publica redusa a sectorului educational se rasfrange asupra calitatii invatamantului si afecteaza copiii si familiile lor, acestea din urma fiind nevoite sa acopere restul de fonduri necesare desfasurarii actului educational. Observam in urma prezentei cercetari, ca parintii considera ca pentru educatia unui copil aloca anual, in medie, o suma de aproximativ 1.490 lei (Ron) – aceasta suma este mai mare in cazul parintilor din mediul urban (1.572 lei) decat al celor din mediul rural (1.372 lei).
- masura curbelor de sacrificiu nu este prolifica;

clemansa spunea...

b) Adaptarea grilei de salarizare pentru invatatorii absolventi ai Liceului Pegagogic pentru a se asigura un trai decent
Argumente:
- cei care isi fac treaba cu responsabilitate, chiar mai bine decat cei care si-au continuat studiile, nu trebuie sa fie demotivati;
- abia cand veti ramane in sistem si fara ei , veti constata cat de valorosi sunt cei care prin practica dobandita pe bancile scolii fac dovada unei bune pregatiri atragand, serie de serie , sub tutela lor intre 30-40 elevi –una este sa ai ore si saptamani de practica pedagogica in orar, cinci ani de zile, pe langa titani ai Scolilor de Aplicatie si alta sa nu faci acest lucru;
- una este sa studiezi intr-un liceu vocational 4-5 ani si alta sa termini un liceu teoretic si apoi sa urmezi un colegiu , scoala postliceala, facultate la forma de invatamant la distanta sau cu fecventa redusa, cu taxa,(stim noi de ce) fara a face practica;
- si eu as fi fericita pentru un salariu de 1800 euro ca acela al omologului meu din Italia, Franta sau alta tara a UE;

c)Initierea unui proiect /ordonante prin care sa se infiinteze postul de invatator specialist de limba romana, stiine, matematica, desen etc.
Argumente:
- in Italia / Germania exista acest lucru si rezultatele nu sunt de neglijat;
- un om nu poate fi bun / performant la toate;
- lucrand cu mai multe colective de elevi esti motivat sa te perfectionezi, te “vede” si prin urmare te monitorizeaza mai multa lume;

clemansa spunea...

c) Regandirea dimensiunii semestrului I si a vacantei de iarna in asa fel incat sa nu mai inceapa scoala inainte de 10 ianuarie
Argumente:
- majoritatea parintilor au atunci iesiri la parintii lor, in concedii in tara si peste hotare prilejuite de sarbatorile de iarna;
- vrem sa evitam exprimari de genul “ Haideti, doamna invatatoare, in tara asta chiar nimeni nu gandeste, iar ne chemati la scoala cu sarmala-n gat?”
- si in firmele private se lucreaza, inainte sau dupa, pentru ca aceasta perioada sa fie libera;

d) Reasezarea normei didactice diferentiate in functie de vechimea in munca , revenirea la cele 16 ore dupa 25 de ani vechime si gradul didactic I, si norma directorului care ori este manager ori profesor- daca le face pe amandoua insuccesul este garantat
Argumente:
- de la o anumita varsta, rezistenta cadrelor didactice la efort / randamentul scad;
- directorul ori este manager ori profesor- daca le face pe amandoua insuccesul este garantat;

clemansa spunea...

e) Reasezarea normei didactice diferentiate in functie de vechimea in munca , revenirea la cele 16 ore dupa 25 de ani vechime si gradul didactic I, si norma directorului care ori este manager ori profesor- daca le face pe amandoua insuccesul este garantat
Argumente:
- de la o anumita varsta, rezistenta cadrelor didactice la efort / randamentul scad;
- directorul ori este manager ori profesor- daca le face pe amandoua insuccesul este garantat;

hainele-s de la second hand datorita salariului “generos” ) sau “ Uite, mami, pe baba aia la care ai vrut sa ma dai tu!”
- parintii refuza sa-si dea copilul la invatatorul care se afla in prag de pensie, daca acesta nu duce seria pana la capat. Numai in pielea colegului caruia i se intampla acest lucru sa nu fii desi a avut o cariera didactica eficienta;
- alte categorii de bugetari –militari- au varsta de pensionare la 50 ani si nu consider ca au o uzura psihica mai mare decat a cadrelor didactice care lucreaza cu copii in mare majoritate foarte agitati;
- dincolo de 55 ani, ne inscriem sa studiem la Universitatea bunicilor deoarece avem si noi nepoti care au nevoie sa le fim aproape;

f) Definirea corecta a propozitiei “ Invatamantul in Romania este gratuit”
Argumente:
- manualele alternative sunt , dar nu pot fi alese de cadrul didactic- el este obligat sa le preia de la alta clasa chiar daca din punct de vedere calitativ, pentru colectivul sau de elevi, ar avea alta preferinta;
- nimeni nu raspunde pentru calitatea alternativelor/ auxiliarelor care au greseli;
- elevii trebuie sa-si cumpere manuale pentru ca doar in clasa I primesc noi, in rest, preiau de la seriile dinainte manuale folosite si de cele mai multe ori deteriorate, nu pentru ca invatatorul nu face educatie pentru pastrarea in bune conditii a acestora;
- clasele se intretin din fondul comitetului de parinti obligat la a deschide o asociatie ( Costa mult infiintarea ei!!!!!)

g) Restrictionarea aparitiei unor materiale auxiliare si comercializarea lor prin scoli
Argumente:
- multe auxiliare elaborate /tiparite in institutii patronate de incartiruitii politic/ persoane cu functii in sistem / patrund in scoli fiindca dascalii nu pot “refuza” fara a fi repercusiuni;
- unele materiale folosesc hartie de proasta calitate, sug si genereaza un aspect urat caietului;

h) Regandirea criteriilor de acordare a gradatiilor de merit si a distinctiilor
Argumente:
- se manifesta o goana dupa puncte, in detrimentul prestatiei didactice la catedra;
- nu toti putem fi autori, s-ar umple lumea de destepti si se consuma prea multa hartie;
- concurenta pentru aceste recompense destabilizeaza atmosfera in colectivele didactice, care trebuie sa fie una absolut calda, prietenoasa, iar relatiile colaborative si de echipa sa primeze;

i) Regandirea traseelor pe care trebuie sa le urmeze un elev pana devine un specialist
Argumente:
- slaba pregatire a absolventilor;
- lipsa abilitatilor pentru practicarea unei meserii;
- rezultatele dezastruoase la examenul de capacitate sau de bacalaureat;
Masuri:
- dupa modelul german, trebuie facuta cultura generala pana la clasa a VI-a, dupa care elevii pleaca spre domeniile limba si comunicare, stiinte, vocational, meserii , ucenicii... toate in conformitate cu posibilitatile intelectuale;
- nu se poate continua, sa le bagam pe gat elevilor informatii, daca posibilitatile lor de asimilare sunt scazute; in caz contrar vor fi in continuare licee cu promovabilitate zero la bacalaureat si coruptie pentru obtinerea notelor de trecere;

C) Romania si lumea statelor “civilizate” are nevoie de economii decimate si de multi prosti care sa fie folositi si exploatati pentru “Cresterea (fara descresterea) imperiului....
D) Nu e frumos sa postez atat, dar , ca alt om onest , multe as avea de zis....insa de cate ori fluier in biserica.....primesc recompensa colegiala......IGNORE!

Bia Escu spunea...

Doamna directoare de la Grupul Scolar de Protectia Mediului si Ecologie "Gr. Antipa" din Bacau a daramat "mitul" fraudei de la Bac. Anul trecut procentul de promovare la acest liceu a fost de 37, anul acesta a fost de 22, fara monitorizare video. Deci, rezultatele slabe nu se datoreaza faptului ca elevii nu au mai putut copia (asa cum vrea domnul ministru sa credem, facandu-ne indirect o natiune dominata de infractori atat in randul educatorilor cat si in randul educabilor), ci din cauzele pe care domnul Earnest si doamna Clemansa le-au surprins. Daca domnului ministru i s-a acordat, dupa unele surse, o sansa la Bac, in Franta, prin proba orala, de ce a scos aceasta proba la calcularea mediei de Bac? Simplu, pentru a demonstra ca scoala scoate tampiti pe banda rulanta.

Tepii Ariciului spunea...

Am urmarit cu multa atentie rezultatele Bacului. Liceele la care procentul de promovare a fost scazut nu au fost evaluate de ARACIP? Totul este birocratie! Se controleaza dosarele, cataloagele, dar nu se fac asistente la ore, nu sunt urmariti elevii cum se comporta in pauze, nu sunt intrebati cum ar dori sa invete. Nu toti elevii sunt cuprinsi in activitati extracurriculare, nu se pastreaza legatura cu familia, nu li se monitorizeaza modul cum isi petrec timpul liber etc.
Colegiul Economic a avut un procent mic de promovare si la acest colegiu se intra cu medii mari. Intrebati-va, cate ore s-au mai facut dupa ce au debarcat-o pe Dana Enache? Noul director si-a castigat popularitatea in randul chiulangiilor (atat elevi cat si cadre didactice). O fi colegiul si Scoala Europeana?. De fapt Scoala Europeana este si Scoala Generala "Platon".Vedeti si dumneavostra cat de importante sunt dosarele si criteriile de acordare a distinctiilor, la fel ca si la gradatiile de merit! Parca vad la anul ca directorii liceelor cu procent mic de promovare vor primi gradatii de merit pentru ca sunt buni manageri!

deceneus spunea...

Nu va suparati pe mine, stimati colegi ai caror elevi au picat la Bac, pentru ceea ce am sa va spun: asa va trebuie! Faceti pregatire in vacanta, adio concediu, pentru ca:
-ati tolerat chiuleala de la ore;
-le-ati dat note mari sau de trecere, atunci cand nu meritau;
- nu ati facut rapoarte scrise, atunci cand elevii nu veneau la pregatirea pe care o aveati programata in scoala, in afara orelor de4 curs;
- nu ati informat parintii la consultatiile pe carte le aveati cu ei sau daca acestia nu au venit la astfel de intalniri, nu i-ati instiintat in scris despre absente, atitudinea indolenta la ore a odraslelor lor etc.
Acum, va pierdeti timpul cu niste elevi, care nu au vrut sa invete 4 ani, care va considera pe dumneavoastra vinovati de esecul lor si care sustin principiul vehiculat de ceva timp de mass media, ca suntem niste sarantoci corupti, care ii educam pe elevi in false valori despre sine, pe care ii incurajam la frauda!