joi, 31 mai 2018

EARNEST VĂ RECOMANDĂ O CARTE (XL).TOADER HRIB, CRONICA DE LA ARBORE

Toader Hrib (1897-1991),
alăturide vizitatorii Muzeului său
   ,,Pe atunci, la Arbore, oamenii țineau multe vite, că așa se judeca pe atuncea-cinstea și valoarea omului este după numărul de vite."
( Toader Hrib, ,,Putna", în  Cronica de la Arbore)

Mă gândeam, zilele acestea, ce carte să vă recomand care să vă meargă la suflet în  zilele libere de  la sfârșitul săptămânii. Uitându-mă prin bibliotecă, am dat de cartea lui Toader Hrib intitulată ,, Cronica de la Arbore, pe care am citit-o în liceu și mi-a plăcut foarte mult. Pentru iubitorii de etnografie, pentru cei care vor să afle date despre vreme și vremuri, pe o perioadă de 60 de ani, le recomand cu căldură această carte!
Toader Hrib a fost un țăran autodidact, născut în comuna Arbore, unde portarul Sucevei din vremea lui Ștefan cel Mare, Luca Arbore ,  a ctitorit  în anul 1502 Biserica cu Hramul ,, Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul", pictată de Dragoș Coman ( despre acest mare zugrav am scris pe acest blog), în 33 de nuanțe de verde, monument intrat în patrimoniul UNESCO. Toader Hrib a fost fiu de țăran mijlocaș, a învățat 7 clase dar a citit foarte mult și a strâns o colecție de obiecte din epoci diferite. El a întemeiat un muzeu etnografic în propria casă, pe care l-a lăsat moștenire rudelor sale. În cartea ,, Cronica de la Arbore" a introdus testamentul său, în care scrie următoare:
 ,, Muzeul se va conduce, după moartea noastră, de un comitet format din 5 persoane, bărbați și femei din familia Hrib, ramura lui Gavriluță.
  Muzeul va fi controlat de către stat, unde se va păstra copie de inventar.
  Piesele de muzeu se vor păstra din generație în generație până la stingerea lor, nimeni nu are voie a vinde, a schimba sau a muta lucrurile în altă parte de sat sau la alte muzeie, muzeul va cinsti familia, ulița, comuna Arbore și Neamul Românesc.
   Cei care vor cerca să schimbe cele de mai sus să nu aibă parte de mormânt, să-i mănânce casa pustia și neamul nimernicia". Testamentul mai conține date despre venituri, despre îndatoririle comitetului. Se pare că blestemul lui Toader Hrib nu i-a înspăimântat pe urmași, pentru că aceștia au vândut multe din obiectele rare, din cărțile acestuia, au înstrăinat manuscrise etc. Astăzi, casa care adăpostea muzeul se află în ruină.
  Pe curând,
  Earnest