duminică, 14 mai 2023

EARNEST VĂ RECOMANDĂ UN MUZEU (VI). COMPLEXUL MUZEAL CIPRIAN PORUMBESCU

 ,,Tătuţă, Măriorică, vegheaţi să nu mi se piardă cântecele. Ele trebuie să trăiască... căci eu, iată, mă sting. Le las în dar neamului meu.” ( Ciprian Porumbescu)

    Parlamentul României mai are grijă, destul de rar, să ne amintească marile noastre personalități, hotărând  ca anul 2023 să fie   numit ,,Anul Dimitrie Cantemir(1673-1723) și Ciprian Porumbescu (1853-1883)”, având în vedere că pe aceștia, deopotrivă, îi sărbătorim și îi 
Casa Memorială ,,Ciprian Porumbescu”
comemorăm.
    De aceea, m-am hotărât să vă recomand să vizitați Complexul Muzeal ,,Ciprian Porumbescu”, căci în curând va fi o microvacanță, datorată Zilei Internaționale a Copiilor și Sărbătorii Pogorârii Sfântului Duh, denumită popular Rusalii.
  Complexul Muzeal ,,Ciprian Porumbescu” se află în comuna Ciprian Porumbescu, denumire dată în anul 1953, în memoria compozitorului,  localității Stupca, un sat  de stupari (apicultori), întemeiat în  secolul al XIV-lea. Pentru prima oară
Muzeul Memorial ,,Ciprian Porumbescu”

am auzit despre acest sat, într-o vacanța de vară, când bunica mea mi-a dat să citesc romanul ,,Cânta la Stupca o viaoară” de Constantin Ghiban. Am căutat-o în bibliotecă și am văzut că afost publicată, în anul 1964. Nu știu dacă a mai fost reeditată, dar cred că ar trebui citită de elevi. Acești ar putea, de asemenea,  să vadă filmul, care se găsește pe Yu Toube. Generația mea știa din clasele primare despre Ciprian Porumbescu, pentru că învățam pentru defilarea de la 1 Mai ,, Cântec de mai”, bineînțeles nu cu versurile originale.
Ciprian Porumbescu,
sculptor Dimitrie Căileanu

 
Lăsând amintirile la o parte, revin la Complexul Muzeal ,,Ciprian Porumbescu.” Comuna Ciprian Porumbescu este situată pe DN 17, între Suceava și Gura Humorului,  la 30 km de Suceava și la 18 km de Gura Humorului, pe un drum secundar, pe partea dreaptă,  pe DJ 178 G.
  Complexul muzeal cuprinde trei obiective: Casa Memorială, Muzeul Memorial și mormintele familiei Porumbescu din cimitirul satului.
Mormântul lui Ciprian Porumbescu
Casa Memorială se află în anexa fostei case parohiale, unde erau bucătăria de vară și cancelaria tătălui său, preotul Iraclie. Nu se știe în ce condiții a fost demolată clădirea principală.  Acest muzeu cuprinde  
piese de mobilier vechi, fotografii și pianul Mărioarei, sora muzicianului.  Pe tavanul casei, pe una dintre bârnele de  lemn, de vede semnătura compozitorului încrustată cu un briceag, pe care acesta îl avea din copilărie.
   Muzeul Memorial se află într-un  fost conac boieresc, construit în secolul al XVIII-lea. În acest conac, în anul 1882, s-a ținut primul spectacol  al operetei „Crai Nou”, sub bagheta lui Ciprian  Porumbescu. În cele șase camere ale muzeului sunt expuse, pe lângă  fotografiile și mărturiile din ziare despre viața și opera compozitorului, obiecte care i-au aparținut: bagheta de dirijor, pianul și violoncelul, obiecte  din recuzita filmului ,, Ciprian Porumbescu” creat în anul 1972, de regizorul Gheorghe Vitanidis.
  Mormintele familiei Porumbescu se află în cimitirul din jurul bisericii. Primul este al compozitorului, după care urmează, în ordinele, mormintele fraților și ale părinților, astfel: Alexandru, Emilia  - mama - Eufrosina , Maria ( Mărioara), preotul  Iraclie  și Ștefan. Pe crucea mormântului lui Ciprian Porumbescu se află o  banderolă cu  tricolorul, iar pe cruce este scrisă ultima strofă din ,,Tricolorul”: ,, Iar când fraților mă voi duce/ De la voi ș-oi fi să mor / Pe mormânt, atunci să-mi puneți / Mândrul nostru tricolor.”
   Eu am vizitat acet complex, acum vreo zece ani. In curtea casei memoriale era o livadă , iar  în a muzeului era amenajat un parc bine îngrijit, unde se afla și cred că se mai află și statuia compozitorului, realizată în bronz  de sculptorul Dimitrie Căileanu, în anul 1985. 
   
Pe curând,
Earnest
   https://www.youtube.com/watch?v=HLtd3IMPSp8