duminică, 1 februarie 2009

MONUMENTE UITATE (2). BISERICA DIN VAD




V-am mai povestit ,candva, ca fac mai mult de la intrarea in tara pana acasa, decat fac de la iesirea din tara pana la Viena. Noroc ca drumul nu este plictisitor, pentru ca soselele noastre trec prin localitati, iar in Romania, fiecare localiatate are personaliatea ei: adica exista o "sistematizare" haotica, cladirile nu se aseamana intre ele, este multa aglomeratie, nu se respecta regulile de circulatie. Ca sa nu ma inervez pe aceleasi sosele, intotdeauna ma intorc, pe alte cai si prin acest mod, fac turism, fara sa-mi propun si vad locuri pe care nu le-as putea vedea altfel. Aceasta ma ajuta sa ma bucur de frumusetele tarii mele, dar nu-mi linisteste nervii, pentru ca ma revolta nepasarea fata de monumentele noastre. Va voi vorbi alta data de ce as face eu,daca as fi ministrul turismului. Deocamdata, va prezint un alt monument uitat , si anume ,biserica Vadului, o bijuterie a stilului moldovenesc, pe taram transilvan.
Localitatea Vad este situata la 16 km. de Dej, pe Valea Somesului, in Podisul Somesean, intre Dealurile Garboului si ale Dejului, intr-un peisaj mirific, ca multe altele din tara noastra. Am zarit biserica, cocotata pe un damb, semeata si zvelta, ca toate bisericile construite in stil moldovenesc. M-am oprit sa o vad, sa o fotografiez. M-am trezit in spate, cu un flacau, fiul preotului, elev de liceu, pasionat de istorie, dar si de teologie, nehotarat, inca pe ce cale o va apuca. Amabil, m-a lasat sa fotografiez interiorul bisericii, mi-a pus la indemana istoricul ei.
Biserica din Vad a fost ctitorita de Stefan cel Mare, ca si cea din Feleac, din Bistrita . Pe vremea aceea, Vadul facea parte din domeniul cetatii Ciceului, stapanit de Stefan cel Mare. Aceasta biserica a fost mult timp sediul Episcopiei Ortodoxe a Vadului si Feleacului, ai carui ierarhi erau hirotonisiti la Suceava si depindeau de Mitropolia Moldovei. Stefan cel Mare si Petru Rares s-au ingrijit de biserica si au intretinut aici o scoala ortodoxa, desfiintata de generalul Bucow, cel care a distrus ordoxia de pe teritoriul Transilvaniei.
Biserica nu are pisanie si din pictura originala se pastreaza putin , pentru ca a fost distrusa, in urma unui atac tatarasc,
Biserica este construita in stil moldovenesc de pietrari bistriteni si moldoveni, din piatra luata din castrul roman de la Caseiu ( se pastreaza pe zidurile bisericii inscriptii romane) si este acoperita cu sindrila, pastrandu-se forma acoperisurilor specifice manastirilor din Bucovina. In spatele bisericii, care este partea dinspre sosea, s-a ridicat, in urma restaurarii, pe un soclu, bustul lui Stefan cel Mare, ceea ce mi-a amintit de vorbele domnitorului spuse principilor europeni si papalitatii, in scrisorile, prin care le cerea ajutor impotriva turcilor:"oricum, :noi aici vom ramane". Si int-adevar, am ramas, infruntand vitregiile vremurilor, cu demnitatea pe care multe popoare ar vrea sa o aiba, ceea ce duce astazi la ciuda concetatenilor nostri cosmopoliti, care nu pot ierta trecutul , vinovat de saracia de astazi, si la inversunarea cu care unii, printre care ma numar si eu, il apara.
Pe curand, Eranest

Niciun comentariu: