duminică, 8 noiembrie 2020

LOCURI SACRE (VII). MĂNĂSTIREA HALMYRIS

 ,,Căci tot ce se vede acum sunt lucruri trecătoare și pieritoare, dar cele pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru slujitorii Săi rămân în veșnicie, cum El Însuși  rămâne veșnic.”( Sfântul Epictet)

    Acum vreo 15 ani, călătorind prin Dobrogea ( am mai scris pe acest blog, că această regiune românească este una dintre cele mai sacre și bogate în vestigii istorice, din Europa), m-am îndreptat spre Halmyris, ca să vizitez ruinele cetății romane, acolo unde își avea reședința flota romană Classis Flavia Moesica. Nu știam pe atunci, că aici se descoperiseră moaștele Sfinților Mucenici - doctori fără de arginți - Epictet  și Astion.
     Romanii au numit cetatea, după  golful antic al Mării Negre, Halmyris ( astăzi, Razelm), ceea ce înseamnă ,,apă sărată” , pentru că au ridicat-o  pe malul sudic al acestuia. Cetatea de la Halmyris se găseste la 2 km SE de satul Murighiol și 200 m N de șoseaua Murighiol - Dunăvățul de Sus; 1,5 km S de brațul Sfântul Gheorghe.  
Mănăstirea Halmyris
Raclele cu Sfintele Moaște
Halmyris,Bazilica Episcopală, cripta cu pictură
      Am parcat mașina. în fața unei clădiri, crezând că este o construcție unde își aveau reședința arheologii și studenții, care săpau în acest sit arheologic, însă mi-a ieșit în întâmpinare un călugăr, pe nume Iov. El ne-a informat că, acolo, se va ridica o mănăstire, pentru că, în anul, 2001, profesorul- doctor în arheologie, Mihail Zahariade, a descoperit sub altarul Bazilicii Episcopale a Halmyrisului, o criptă cu Sfinte Moaște, care s-au dovedit a fi ale Sfinților Mucenici Epictet și Astion. Am cumpărat de la Iov ( care fusese călugăr la Mănăstirea Făgețel de pe Valea Trotușului) ,,Viața și Acatistul Sfinților Epictet și Astion”, am vorbit despre misiunea sa de a ridica o mănăstire și foarte multe altele, am lăsat un pomelnic, după care s-a oferit să ne arate locul unde au fost descoperite Sfintele Moaște, care se aflau, atunci, la Episcopia Tomisului. Acestea sunt cele mai vechi moaște descoperite pe teritoriul României, martiriul sfinților fiind săvârșit în vremea lui Dioclețian, în anul 290. Ruinele bazilicii erau protejate de o construcție de lemn. Cele două morminte se găsesc în cripta din mijlocul bazilicii. În mijlocul criptei, pe peretele dinspre răsărit, pe un disc pictat pe piatră se află fragmente dintr-o inscripție care atestă martiriul celor doi sfinți. Din cele șapte rânduri au fost descifrate primele două în care este scris: „Μαρθις Χρ“ (adică „martirii lui Hristos“ sau „martiri creștini“). Următoarele rânduri din inscripție nu s-au mai păstrat, însă în rândul al cincilea este scris numele „Astio“ (Ασθιο) și o parte din litera grecească „ν“ (n), iar în ultimul rând este scris verbul grecesc „a lovi, a molesta“(γβρισω). Pictura din criptă, este cea mai veche pictură religioasă păstrată pe teritoriul țării noastre.
    Astăzi, uitându-mă la fotografiile făcute în peregrinările mele prin țară, mi-am amintit de vizita la Halmyris și am căutat pe Google să văd dacă biserica mănăstirii a fost ridicată.  Am găsit un filmuleț, cu starețul Iov, care spunea că mai au de ridicat turnurile bisericii, că aceasta va fi cea mai mare biserică din Dobrogea. Moaștele se odihnesc, acum, la Mănăstirea Halmyris, acolo unde le este locul și dau sacralitate acestui loc. Oamenii vin la Halmyris, cerând  celor doi Sfinți Mucenici, medici fără de arginți, să-i ajute ca să se facă sănătoși.
    Dacă veți merge vreodată, prin Dobrogea, în județul Tulcea, nu ocoliți acest loc sacru! Altă dată, v-am îndreptat spre Niculițel, la Bazilica Martiricon, unde au fost descoperite Sfintele Moaște ale lui Zotikos, Attalos, Kamasis și Fhilippos, care se odihnesc, acum, în biserica  Mănăstirii Cocoș
    Pe curând,
    Earnest
 



2 comentarii:

Diana spunea...

Mi-ar fi placut sa vad acest loc

Anonim spunea...

Avem de toate în această minunată țară, dar avem, în ultimul timp. multă ignoranță.