joi, 7 martie 2024

BIBLIA (IX). CÂNTAREA CÂNTĂRILOR

 

,,Căt de frumoasă ești și atrăgătoare, prin drăgălășia ta, iubito!
 Ca finicul ești de zveltă și sânii tăi par struguri atârnați în vie.
 În finic eu m-aș sui-ziceam eu-și de-ale lui crengi m-aș apuca, sânii tăi mi-ar fi drept struguri, struguri,suflul gurii tale ca mirosul de mere.
 Sărutarea ta mai dulce-ar fi ca vinul, ce-ar curge din belșug spre-al tău iubit, ale lui buze-nflăcărate potolind.”  ( ,,Cântarea Cântărilor”, Capitolul IV, v.7-8)


   
   De 8 Martie le ofer doamnelor și domnișoarelor ,,Cântarea cântărilor” ( ,,cea mai minunată dintre cântări) , primul poem erotic din literatura universală.  M-am întrebat mereu cum de au admis cei care au adunat cărțile sacre în Biblie să includă în Canon această scriere. Este vorba de o cântare de dragoste lumească, atribuită lui Solomon, care exprimă intensitatea dragostei dintre EL și Ea, unde  perechea poate  fi Solomon și Sulamita, Păstorul  și Păstorița,  Mirele și Mireasa. Este un cântec de nuntă, dar evreii o cântau și o mai cântă  în prima zi de Paști sau în vinerea dinaintea Shabatului. Cei doi iubiți își exprimă dragostea în diferite locuri,  dialogând și preamărind frumusețea fizică și morală  a iubitei, respectiv a iubitului, fiind secondați de cor- ecou al zicerilor lor- care le aprobă dragostea. Nu toate comparațiile calităților celor doi sunt pe gustul nostru ( ,,părul tău par turme de capre”, ,,gâtul tău e turnul David”, ,,dinții tăi par turme de oi tunse”, ,,cei doi sâni ai tăi par doi pui de căprioară”), dar acestea reprezintă realitatea epocii respective a societății iudaice, unde păstorul era unul dintre persoanele cele mai respectate, pentru că avea dibăcia de a găsi locuri, într-un teritoriu arid, unde puteau  să pască turmele. Și nu întâmplător, i se spune Mântuitorului Iisus ,,Păstorul cel Bun” și credincioșilor Săi ,,turmă”.
   Rabinii și Sfinții Părinți au acceptat includerea în Canon a  acestui poem, după lungi discuții,  folosind metoda alegorică de interpretare, găsind interpretări ciudate, cum este aceea a lui Ambrosie, care afirmă că Sulamita a fost un prototip al Fecioarei Maria. Până la urmă, au acceptat că aceasta nu este o alegorie sau o lucrare tipologică menită să comunice spiritual, ci este o ,,lecție” despre minunățiile dragostei umane, referindu-se la frumusețea și puritatea dragostei maritale. Și tocmai această dragoste i-a dat sfințenia, ceea ce l-a determinat pe teologul reformat E.J Young să afirme: ,,Nu numai că vorbește de puritatea dragostei umane, ci prin includerea ei în Canon, ne amintește de dragostea care este mai pură decât a noastră.” 
,,Cântarea Cântărilor rămâne un imn al iubirii desăvârşite dintre bărbat şi femeie, al cărei corolar este împlinirea, nunta”. (IPS Bartolomeu Anania)

 Dragele mele doamne și domnișoare, vă doresc o zi frumoasă de 8 Martie și să fiți iubite, respectate tot timpul, nu numai în această zi! Să fiți frumoase spiritual și fizic, iar Dumnezeu să vă apere de răutățile lumii!  Să aveți parte de sănătate și împliniri!  La mulți ani!
  Vă invit să ascultați cântecul ,,Replici” , versuri  de Mihai Eminescu, muzica Eugen Doga,  interpreți
 Lucky Marinescu și Cornel Constantiniu  
https://www.youtube.com/watch?v=wNtVr6VTbNA

Pe curând,
Earnest

4 comentarii:

Diana spunea...

Scrisoare pentru mama.
Mama m-a invatat totul, in afara de cum sa traiesc fara ea.
Am crezut ca am timp, ca timpul este vesnic..."
Draga mea mama, Eu sper ca ma auzi, si mai iti pot spune tot ce nu ti-am spus... niciodata.
Am crezut ca am timp, ca timpul este vesnic, ca tu esti vesnica si am timp sa-ti spun cit de mult te iubesc.Am crezut ca stii, iar eu aveam de gand sa-ti spun (cand ?), ca te iubesc de la prima clipa cand te-am vazut, de la toate clipele in care mi-aduc aminte de tine: cand ma pieptanai si-mi faceai codite, cand imi asezai funda sortuletului de scoala (iarna, pentru ca vara nu erai acasa- cand eu plecam la scoala, erai plecata de ore bune la munca grea a campului) si toate celelte dati. Intotdeauna am simtit sprijinul tau sfaturile tale nerostite, gandurile duioase ce ma-nsoteau pretutindeni, mama mea draga.
Undeva acolo erai tu-credeam eu pentru eternitate, dar... viata m-a trezit brusc la realitate prin soneria telefonului in dimineata aceea, in care te asteptam sa ne bem cafeaua impreuna. Am dormit linistita fara sa am nicio premonitie-cum se spune-, ca am vorbit seara pentru ultima oara.
Mama mea draga, dac-ai sti ce mult imi lipsesti, iar acum de ziua mamei vreau sa ma auzi, mi-as dori cu disperare sa ma asculti, sa-ti spun ca te iubesc si-ti multumesc pentru ca ai existat (pentru mine inca existi desi dureros de absenta).
As vrea sa stii ca regret ca n-am venit sa te iau seara de acasa poate... dar nu o sa stiu niciodata. Nu-i asa ca ma auzi si stii ca te iubesc din tot sufletul?
Vreau sa fii linistita si sa ma ierti ca nu ti-am spus cat de mult te iubesc si cat de mult insemni pentru mine, mama mea draga!

Diana spunea...

Spune-mi tu Moarte cum ai trăi
De-ai avea mamă şi ti-ar muri ?!

L.H. spunea...

De fiecare data, esti la inaltime cu articolele inspirate postate pe blog. Mi-a placut cadoul minunat (din) Cantarea Cantarilor pt ziua femeilor.

Anonim spunea...

Mii de mulțumiri pentru informații, Sibi!