duminică, 24 mai 2009

EDUCATIA, BANII SI POLITICA


Se spune la TV, indiferent de cine guverneaza, ca nu sunt bani pentru educatie. Eu as spune ca nu sunt bani pentru resursele umane si materiale din sistemul de invatamant, nu pentru educatie, in sensul ad literam al cuvantului educatie. De cati bani aveau nevoie Socrate sau Aristotel, cand isi duceau discipolii in agora Athenei si ii invatau sa fie buni cetateni? De nincio drahma. Si faceau o educatie profunda. Imi veti spune: "Ai ticnit, Earnest, astazi sunt alte vremuri, am evoluat! Numai cu bani poti face educatie". Sunt sigur, ca ati inteles ce am vrut eu sa spun. Educatia, care incepe odata cu nasterea individului si se termina odata cu moartea lui, care consta, in primul rand, in cultivarea bunului simt, a onestitatii, a credintei, al respectului de sine, in formarea deprinderilor, atitudinelor si cultivarea talentelor, nu costa niciun ban. La ce-ti folosesc toate diplomele, pozitia sociala pe care ai castigat-o datorita acestor diplome, banii castigati, daca nu ai scrupule, bun simt, daca nu ai deprinderea de a fi onest, daca nu iei atitudine impotriva marlaniei, vulgaritatii, minciunii etc. Privesc oameni cu bani (unii au diplome obtinute prin invatatura serioasa), care nu sunt educati. Intra in restaurante in pantaloni scurti, tinand de zgarda un caine de rasa, vorbesc cu mancarea in gura, gesticuleaza cu furculita sau cu cutitul in mana, scuipa pe strada, injura la semafor stand lefaiti intr-o masina luxoasa, ti se adreseaza mestecand guma ( probabil ca sa nu-i simti duhoarea de parvenit), cu ochelarii de soare pe ochi ( ca sa nu-i prinzi expresia privirii). Atunci ma intreb, banii te educa?. Probabil, te educa intr-un spirit anume: al folosirii unei anumite marci de masina, al imbracarii hainelor de la anumite firme, al consumarii anumitori feluri de mancare si bautura, a petrecerii concediilor in locuri exotice si costisitoare, a sfidarii celor care citesc si te invata, a celor care te vindeca si a altora, pe care nici nu-i cunosti, dar ii sfidezi pentru ca nu sunt la inaltimea ta.
Am vazut atatia marlani cu bani si cu diplome obtinute la timp, incat imi pare rau pentru banii pe care statul roman i-a investit in ei. Imi amintesc, ca l-am vazut pe SS, fostul Candidat la Primaria Bacaului, imbracat in smoching, incaltat cu ghetre, cu ochelari de soare pe ochi, mestecand guma si cu doua lumanari de nas in mana, stand in fata Catedralei, vorbind tare, fara sa spuna nimic important. Trebuia doar sa se faca auzit, pentru ca era nas. Acesta era inginer, om de afaceri si politician, dar needucat! A propos, stiti ce se barfeste in cafenelele politice din Bacau? Ca fiica lui SS s-ar fi cuplat cu baiatul lui H. Tanarul acesta are gusturi dubioase, daca stam sa vedem cu cine a fost cuplat pana acum, sau este unealta lui taticu in jocurile politice? Imi vine sa cred varianta vehiculata demult, prin aceleasi locuri, cum cei doi, SS si H, sunt creatorii dosarelor lui Nastase, sub directa indrumare a stim noi cui. Baiatul cu pricina este educat, fatuca mai putin, ca si cele de dinainte, dar banii si politica primeaza educatia. Oare ce intelegem prin a prima.
Ganditi voi, dragii mei cetateni onesti!
Earnest

Niciun comentariu: