luni, 19 mai 2008

onestitate

De ce onestitate?
Mi-am amintit de varsta, cand am intalnit pentru prima oara acest cuvant. Cred ca eram prin clasele primare si am intrebat-o pe mama ce inseamna, punandu-mi apoi intrebarea, de ce autorul a folosit acest cuvant si nu pe cel pe care eu il cunosteam : cinste. Pe vremea aceea nu prea stiam eu ce insaemna sa nu fii onest, pentru ca in jurul meu, credeam eu, erau numai oameni onesti. Pentru mine, a fi onest insemna sa nu furi sau sa nu spui minciuni. Mult mai tarziu, am cunoscut toate ascunzisurile fiintei umane si cat de multi oameni nu sunt onesti, desi, in aparenta, sunt onesti, respectabili si reprezinta "stalpii societatii"( va mai amintiti piesa lui Ibsen? Si acolo toti erau, in aparenta, onesti).
Mi-am amintit, de asemenea de Oscar Wilde, si de ce inseamna sa fii Earnest si de toate personajele create de el. Mare portretist moral si acest homo sexual, care a preferat izolarea si chiar puscaria, pentru satisfacerea viciului sau poate a unei mari pasiuni. Oare merita? Oricum el a fost onest si si-a recunoscut pacatul. Si cat de onesti au mai fost si altii care nu si-au renegat ideile, viciile, greselile si pe care "societatea" i-a pus la zid sau le-au daramat statuele. Ma gandesc acum la Socrates, Pericle, Petronius, Robespierre, Patrascanu si multi alti huliti de ai lor si pretuiti de ce au lasat in urma. Oare cine a fost mai onest? Nu mai zic nimic de Domnul nostru Iisus, care a fost hulit tocmai de cei pentru mantuirea carora s-a nascut.
Asadar, onestitatea este o mare problema, pentru contemporani, la fel de mare cum era cuvantul pentru mintea unui copil din clasele primare.
Asadar, pe voi, cei care intrati pe acest blog, va invit sa discutati despre onestitate, mai ales acum, cand ne aflam in campanie electorala si cand indivizi care ne cred prosti ne invaluie cu vorbe si promisiuni, pe care reprezentantii unei societati intoxicata de atata demagogie se apleaca cu incredere spre unul si altul, crezand ca acela este Salvatorul.
Onestitate

2 comentarii:

Horea Sibișteanu spunea...

Ati avut mare curaj sa realizati un astfel de blog, acum cand onestitatea nu prea mai exista. Felicitari

Horea Sibișteanu spunea...

si inca ceva... am facut referire la blogul dumneavoastra si pe blogul meu pentru ca ideea imi place foarte mult