miercuri, 24 noiembrie 2010

INSTITUTII ALE STATULUI INTRE MANEA SI CULTUL PERSONALITATII



La inceputul acestei saptamani, m-am intalnit la intrare in bloc cu un vecin tulburat, care tocmai venise de la colegiul unde invata copilul lui si plin de revolta imi spune: "Nu stiu ce sa mai cred, Earnest, vecine. Vin de la "Vranceanu", pentru ca am avut treaba cu dirigintele baiatului si m-am blocat. Am vazut elevi fumand sau imbratisandu-se fara jena, pe la colturi, altii plecau din scoala la Internetul de pe strada Patrascanu. Ce se intampla cu generatia zilelor noastre?" "Lipsa modelelor, ii raspund" si m-am grabit spre masina, caci eram in intarziere.
Pe drum m-am gandit la tot ce se intampla in tara mea, de la cea mai inalta institutie, la cea mai mica si am ajuns la concluzia ca zicala "pestele de la cap se impute" este valabila in acesta situatie. Ce modele ale valorilor sa mai aiba tineretul, cand vede cum institutiile pendulează intre manea si cultul personalitatii? Presedintele tarii a acceptat sa-si faca propaganda pe o manea,(aceasta inseamna ca Presedintele considera ca acesta este nivelul poporului care il alege. Si atunci ma intreb:ce astepti de la un astfel de popor?), lui Fatuloiu i s-a compus o manea (asa ca traiasca taica evazionistii si camatarii si sa canti si sa dansezi alaturi de ei), pe Pinalti il apuca plansul cand aude cum guvernantii sunt corupti si cum unii sunt bogati si altii sunt saraci. De la Presedinte, coboram spre ministrii si vedem cum un primar destoinic o flatează pe doamna ministru si cum colegii de partid o numesc Soare ( doar Stefan cel Mare a fost numit de popor "mandru Soare", dar post mortem, iar in viata erau reprezentantii Soarelui doar faraonii) si doresc sa ia de la ea Lumina, asa cum crestinii iau de la Mantuitorul Iisus Hristos, in Nopatea Invierii. Cei care au cultivat cultul personalitatii in toate timpurilor si tuturor dictatorilor nu au indraznit sa-i compare cu Soarele sau cu Lumina dumnezeiasca.
Si atunci, ma intreb, acum cand scriu aceste randuri, care ne sunt modelele institutiilor? De ce tineretetul nu ar adora maneaua, de ce nu ar dori sa fie laudat pentru false merite, de ce ar mai frecventa scoala, de ce nu ar gandi ca smecherii pot trai mai bine decat cei care muncesc, daca ai sustinere in randul celor care trebuie sa vegheze la respectarea legii.
Pe curand,
Earnest

Niciun comentariu: