joi, 3 iulie 2008

Ce se intampla cu romanii mei?

Din ce in ce mai des imi pun intrebarile: Ce se intampla cu noi toti? Incotro ne indreptam ? Unde ne mai sunt valorile morale? Le mai avem sau le-am aruncat de teama ca sunt prea grele si ne impiedica in drumul nostru spre parvenire? Dar spre ce tinte ne indreptam, cum vrem sa parvenim si cu ce pret?
Imi amintesc, ca intr-o analiza asupra starii morale a natiunii romane, Paler enumera printre vinele decaderii morale, mass media si firea bascalioasa a romanului. Am cugetat atunci ca intr-adevar, mass media poarta o mare responsabilitate si ca este constienta de rolul pe care il are in manipularea maselor, indiferent in ce directie se face aceasta manipulare: culturala. economica, politica, valorica, dar ce pacat(!) ca multi oameni de presa sunt aserviti doar unei singure opinii si nu intotdeauna, aceea este cea mai morala. De asemenea, multi oameni de presa nu au cultura de nicio culoare, iar unii sunt lipsiti total de morala si atunci cum sa aprecieze valorile? In ceea ce priveste firea bascalioasa a romanului, o consideram atunci, ca un mijloc de apararea a romanului fata de agresiunea societatii asupra lui. Acum insa ma intreb: societatea nu suntem noi, toti? Atunci ne agresam reciproc si ne distrugem singuri? Asa se intampla, ca astazi, sa nu mai avem niciun reper moral la care se ne raportam noi, ca entitate .
De ce ne mai miram ca preotii s-au organizat intr-un sindicat si se plang ca nu au salarii, cand ei stiu prea bine ca isi pot intregi salariul pe care il au de la stat cu veniturile obtinute in urma oficierii unor servicii, cum ar fi: botezuri, cununii, inmormantari, molifte s.a, pentru care ar trebui sa-ti dea chitanta, cu tariful oficial. In primul rand, acest tarif nu este respectat, pentru ca enoriasul ii da o suma mult mai mare, in al doilea rand, niciun enorias nu cere chitanta si astfel se uita ca banii sa mai fie contabilizati si facute apoi toate procedurile legale, pentru a li se intregi veniturile. De aceea, ma intrebam, acei preoti, care stiu ca au incalcat poruncile, sa nu furi si sa nu minti, au moralitatea de a ne judeca pe noi cei care ne ducem la ei pentru marturisire, de a ne da canoane si de a ne impartasi? Daca as fi fost preot mi-ar fi fost rusine sa fac parte dintr-un astfel de sindicat, pentru ca la preoti, ca si la armata se asculta de reguli stricte si nu trebuie sa te organizezi intr-un sindicat, care sa te apere. Preotii au un singur stapan sigur, Dumnezeu, care este mai presus de orice lege laica si acest lucru ei il cunosc, dar nu-l cunosc laicii! Mai mult, nu-l cunosc oamenii de presa, care-si dau cu presupusul si vor ca regulile laice sa se aplice si in Biserica.
O alta nedumerire a mea, este comportamentul medicilor si a unor asistente din unele spitale. Am aflat, zilele trecute, ca in spital, asistentele nu-ti fac tratamentul prescris de doctor decat daca le pui ceva in buzunar( de exemplu pentru o injectie trebuie sa dai 20 de lei. Pentru ce primeste asistenta salariu? Ca sa vina la serviciu, sa-si puna halatul si sa se uite la bolnavi?) Inteleg ca mostenim ciubucurile de la turci, caci am stat ceva secole sub influenta lor, fiindu-le vasali, dar nu inteleg faptul ca pentru a -si face treaba pentru care sunt platite, din banii nostri, cadrele medicale trebuie sa fie platite in plus, in particular, de pacient, fara a plati impozit pentru venit suplimentar! Daca pacientul vrea sa-ti ofere un cadou, in semn de multumire, la iesirea din spital, este problema lui, dar tu medic sau asistent sa nu-ti faci constiincios treaba pentru care esti platit, este o problema a noastra a tuturor, adica a societatii! Nu pot intelege, ca trebuie sa dai bani ca sa poti ocupa un loc de munca, pe langa un avocat, de exemplu, ( ma intreb, ce castiga Baroul acelui avocat, daca a angajat pe bani, iar respectivul, nu-i in stare sa-i aduca niciun venit, pentru ca este slab pregatit, in timp, ce altul, care nu a avut bani ca sa cotizeze, ar fi fost un excelent avocat!).
O alta problema, care agita in ceste zile spiritele romaniloe este bacalaureatul. Tot romanul isi da cu parerea, elevii se lauda ca nu au invatat si au copiat sau au dat bani ca sa promoveze sau ca sa ia note mari. Bun, demonstrati ca ati copiat, demonstrati ca ati dat bani! Cert este ca se mai dau bani, pentru protocol sau pentru proba de educatie fizica( maral ar fi sa se dea bani si pentru celelalte discipline de la ultima proba, ca sa ia toata lumea 10). Intrebarea, pe care ar trebui sa si-o puna conducatorii invatamantului este: De ce a crescut frauda la bac.? Cand vor gasi raspunsul, vor gasi si remediul impotriva fraudei. Dar pana se gandesc ei, le sugerez eu o cauza posibila: programa scolara si dificultatea subiectelor. Daca programa ar fi aerisita si subiectele la mate, fizica si disciplinele de specialitate ar fi normale, pentru a obtine bacalaureatul, nu pentru elevii eminenti, nu ar mai fi nici coruptie, nici fraude. Eu am fost un bun elev la Ferdinand si am terminat o facultate tehnica, cu note mari si m-am uitat pe subiectele publicate pe internet la mate si fizica si m-am intrebat, daca generatia de astazi este o generatie de genii! Nu avem simtul realitatii. Am inteles de la cunostintelel mele, care au copii in liceu, ca dupa publicarea subiectelor, elevii nu mai merg la scoala, pentru ca stau acasa sa faca subiectele, fie singuri, fie ajutati de profesori. Un subiect trebuie rezolvat in 3 ore, pentru fiecare disciplina sunt afisate 100 de subiecte minimun, plus subiectele de la oral , in total 600 de subiecte, pentru care iti trebuie 1800 de ore, ca sa le rezolvi. Cine le poate rezolva pe toate, macar o data? Sa fim seriosi, nici cel mai constiincios elev sau un geniu nu poate sa o faca. Atunci de ce le mai publici, tu Minister? Va spun eu: ca sa se scoata carti cu subiecte rezolvate, pe care unii le invata pe de rost, mai ales la limba si literatura romana si atunci corectorul spune ca s-a copiat, pentru ca gaseste aceeasi maniera de tratatre a subiectului. Ce ar fi ca sa se dea bacalaureatul ca pe vremuri: cu un profesor din scoala si cu unul strain, tezele sa aiba teme din lectii si problemele sa fie cele din manual si atunci fiecare si-ar face treAba, atat elevul cat si profesorul. nu ar mai fi stre, nu ar mai fi coruptie, iar noi toti am fi mai normali, adica mai morali. Pentru ca imoralitatea apare atunci, cand scartie ceva intr-un sistem.
Eu, Earnest, ma intreb, incotro natie romana? Ce se intampla cu romanii mei?

Niciun comentariu: