duminică, 7 martie 2010

DOAMNELOR NOASTRE, LA MULTI ANI!

Dragele noastre doamne, stiti ca prima poezie dedicata voua, ca mame, a fost facuta in antichitate, cu multi ani inaintea erei noastre, in Frigia, de catre satirul Marsyias? Nu pe aceasta am sa v-o scriu, ci una dintre cele mai frumoase poeme inchinate vreodata femeii. Este vorba de "Poemul fecioarei" scris de poetul brazilian Jorge de Lima (1895-1953) si tradusa prin anii 1970 de catre Baconsky.
"Generatiile feciarei sint tatuate pe pintecele neprihanit, pentru ca fecioara reprezinta viitorul. /Sunt curcubeie pa miini iar pe brate e tatuat Turnul Babel./ Fecioara are tatuat corpul de Dumnezeu pentru ca ea/ e samanta lumii ce va sa vina./ Nici un milimetru al trupului sau n-a ramas fara un desen/si fara plante viitoare./Nici un singur por nu e fara tatuaj: de aceea fecioara/e atit de frumoasa./ Haideti sa cititi fecioara, haideti sa aflam viitorul/ sa intelegeti. Straduiti-va/ ca nu sint podoabe, o, oamenii au vederea prea scurta./Priviti! sunt tatuaje./ Inlauntrul altor tatuaje, sint generatii din generatii./Cine a tatuat fecioara?"Dumnezeu a facut-o in ziua caderii?/in pacat./ Priviti sarpele tatuat pe pielea ei. Priviti ingerul./ Priviti o cruce tatuata pe pielea ei. Priviti, domnii mei,/caci e fara plata. E supremul spectacol,/ domnii mei. Va voi face sa patrundeti toate/ misterele, literele simbolice, pina si omega./ Veniti sa vedeti admirabila opera gravata/ pe trupul fecioarei istoria lumii, stratofera/ locuita, Tui-Oka-Lu, magul calatorind spre luna./Caci fecioara e intru totul admirabila. Veniti/ domnii mei: intrarea e libera. Imaginea/ inocentei, a voluptatii, a bunatatii, a crimei./ Reprezentari incredibie stau zugravite pe spatele/ei, pe git, pe obraji. Vor izbucni tulburari din/ aceste tatuaje. Clipa e grava, domnii mei. Vor izbucni mari revolte. E o mare tatuata pe trupul/ fecioarei, cu cele sapte zile ale facerii, cu potopul/ si moartea. Veniti, domnii mei, intrarea e libera./Azi, domnii mei, e spectacol in lume./Hai sa vedem fecioara tatuata, fecioara tatuata de Dumnezeu./ Ea e goala in acelasi timp invesmintata in tatuaje. Domii mei, fecioara se va dedubla in milenii./ In tatuajele ei sint intuitii, mistere, poeme./ De aceea spectacolul lumii e atat de bun. De aceea va atrage fecioara./ Veniti, domnii mei."
Pe curand,
Earnest

Niciun comentariu: