miercuri, 21 august 2019

DESPRE ROZMARIN

,,Atunci când floarea albă de rozmarin uscat
Se-aşază pe cărarea pe care am umblat,
Atunci ştiu că şi toamna mi-aduce un septembre,
Ce nu mă va-ndura până-n miez de decembre."
(Lorena Georgiana Craia, ,,Colind timpuriu.")

Rozmarinul ( în limba latină ,,rozmarinus", înseamnă ,,roua mării") este o plantă  plăcut mirositoare cu flori indigo deschis, albe sau roșii, considerată sacră, în Antichitate, de către egipteni, evrei, greci și romani. În secolul al XVI-lea, în spitale se ardeau crenguțe de rozmarin, pentru  a  ucide germenii, iar printre tradițiile englezești de nunți de pe vremuri exista si cea potrivit căreia mireasa trebuia să ofere crenguțe de rozmarin mirelui, pe post de simbol al fidelității sale. Se considera că floarea de rozmarin este simbol al prieteniei și aducerii- aminte (,, Uite un rozmarin-asta ca să ne aducem aminte", ,,Hamlet", Actul 4, scena 5). Se credea că rozmarinul apără de deochi, de boli, de vrăji, de demoni, purtându-se  ca amulete . De asemenea, ca și lavanda, florile de rozmarin  se pun în șifoniere, împotriva moliilor.
  În zilele noastre, rozmarinul este folosit deopotrivă în industria alimentară și de gospodine ( un condiment potrivit pentru cartofi și carne), în industria parfumurilor și în medicină. 
   Ceaiul, uleiul, oțetul  de rozmarin sunt folosite în tratarea diferitelor boli de la reducerea tusei până la uciderea celulelor canceroase de la sân. Despre efectele vindecatoare ale rozmarinului găsiți suficiente informații pe Google. Eu doresc să vă informez despre ultimele rezultate ale cercetătorilor englezi prezentate la Conferinta anuală a British Psychological Society, referitoare la uleiul esențial de rozmarin. Aceștia au argumentat științific că uleiul esențial de rozmarin îi ajută pe oamenii clinic sănătoși să își amintească evenimente din trecut și să nu uite să realizeze anumite sarcini. Studiul acestora a scos în evidență și faptul că aceasta îmbunătățire a memoriei s-a produs indiferent de starea participanților. Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de 66 de participanți împărțiți în două grupuri. Un grup a fost lăsat să aștepte într-o sală cu miros de rozmarin și un altul a fost rugat să stea într-o camera fără un miros aparte. După un anumit timp de așteptare, subiecții au fost rugați să realizeze o serie de teste de memorie ce includeau ascunderea unor obiecte, regăsirea lor mai târziu sau alte sarcini precum cele în care voluntarii trebuiau să își amintească să le dea cercetătorilor un anumit obiect într-un anumit moment. Descoperirile au scos la iveală faptul că uleiul esențial de rozmarin creștea cu peste 70% șansele ca subiecții să își amintească ce au de făcut în viitor. Cercetatorii au constatat ca participantii din grupul care a fost expus la mirosul de rozmarin nu numai că au rezolvat mai bine sarcinile, dar aveau si un nivel mai crescut de eucaliptol, un compus din uleiul esential de rozmarin despre care se știe că influentează sistemele chimice din corp, îmbunătățind funcțiile cerebrale. Studiile anterioare au sugerat și că unii compuși din rozmarin stopează producția unor enzime ce blochează funcționarea normală a creierului, lucru care ne ajută să fim mai alerți, îmbunătățindu-ne memoria pe termen lung.
   In noul studiu, oamenii de stiinta s-au concentrat asupra memoriei prospective, ce implica abilitatea de a ne aminti anumite evenimente ce urmeaza în viitor si de a ține minte să realizăm anumite sarcini în anumite momente prestabilite. Acest tip de memorie este deosebit de importantă pentru activitatea de zi cu zi a oricărei persoane. Ea acționează atunci când, de exemplu, cineva trebuie să își amintească să își ia medicamentele.
   Așadar, vă recomand să puneți câteva picături de ulei esențial de rozmarin în apă sau în candele speciale pentru aromoterapie, pentu a evita boala uităriii, a domnului A. Eu am început deja să-mi pun în fața calculatorului o astfel de candelă, Miroase plăcut și-mi alungă , de asemene,  țânțarii.
   Pe curând,
   Earnest


Un comentariu:

Valerica spunea...

Asta da descoperire! Voi încerca, pentru că am început să uit, ce trebuie să iau din camară. Mai am prietene, care au aceeași problemă și mi-au spus să nu-mi fac probleme. Ca să nu-mi fac, voi încerca cu rozmarin, mai ales că îmi place rozmarinul. Îl folosesc la cartofi țărănești. Noroc tuturor cititorilor acestui blog! Să le fie de folos!