miercuri, 12 august 2020

PERSONALITĂȚI NEȘTIUTE SAU UITATE (XIV) SIMON SILAGHI ZUGRAVUL

Biserica Vințu
Biserica din Vința

 

 

,,Fără istorie nu putem avea o identitate și orbecăim prin diverse părți ale lumii în căutarea unei identități, încercând să găsim niște rădăcini. De multe ori îmbrăcăm identități care nu ni se potrivesc, identități „second hand”, cum îmi place mie să le numesc, doar din dorința de a fi acceptați de ceilalți. Până nu învățăm sa ne acceptăm așa cum suntem, până nu învățăm valoarea propriei noastre identități și nu o exprimăm, nu o reflectăm ca atare, nu vom putea câștiga nici respectul celorlalți, care vin din alte culturi și alte tradiții".                   (Raluca Prelipceanu)   


  Istoricul Nicolae Iorga, la începutul secolului al XX-lea, în călătoriile sale de studiu în Transilvania, l-a descoperit pe pictorul Simon Silaghi, unul dintre cei mai căutați zugravi și iconari de la sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea. Pictura acestuia a preocupat , de-a lungul anilor, numeroși critici de artă. Astfel, personalitatea acestuia a devenit cunoscută, în rândul cunoscătorilor sau iubitorilor de artă religioasă. Cea care l-a adus în atenția publicului este Raluca Prelipceanu ( specialistă în relații economice internaționale și absolventă a cursurilor de iconologie ale Institutului rusesc ,,Sfântul Serghie" din Paris), care a renunțat la postul obținut la Universitatea Evry, pentru ca să se ocupe de salvarea bisericilor din Munții Apuseni, interesând-o, în special, cele pictate de  zugravul Simon Silaghi. Dânsa a descoperit că renumitul zugrav ar fi pictat și a împodobit  cu icoane peste 60 de biserici, dublu cât se identificaseră până în prezent. De asemenea, a inițiat proiectul salvării picturii Bisericii Vința, din județul Alba, amenințată de inundarea cu steril de la barajul industrial de la Valea Șesei. De ce este atât de importantă această biserică? În primul rând, se păstrează foarte bine picura realizată de Simon Silaghi. În al doilea rând, a rezistat presiunii austriecilor de a deveni catolică sau greco-catolică. În această biserică, a fost adăpostit Crișan, după prinderea lui Horea și Cloșca. În anul 2018, a început extragerea picturii, iar în anul 2019, a fost  pusă, în Muzeul ASTRA-Sibiu, piatra de temelie de reconstrucție a bisericii.

     Simon Silaghi a trăit peste 80 de ani. S-a născut, într-o localitate necunoscută, în județul Sălaj, într-o familie de oameni înstăriți. care făceau parte dintr-o dinastie de cărturari rurali. A fost trimis să studieze la o Școala de Pictură de la Cluj, unde a fost influențat de stilul baroc, pe care l-a folosit, în special, în realizarea decorațiunilor de pe chenare sau pe fundalul picturilor. Însă o influență puternică asupra sa a avut-o  pictorul rășinărean Gheorghe Iacov ( despre școala de la Rășinari, am mai scris pe acest blog), care l-a inițiat în tradiția brâncovenească  Până spre sfârșitul secolului al XVIII-lea, Simion Silaghi și-a  desfășurat activitatea  în zona Clujului și a Sălajului.Aici, a pictat bisericile din :Hida, Dezmir, Făureni, Fodora, Someșeni, Mănăstireni ș.a.)  Odată cu stabilirea sa în zona Munților Apuseni, la Abrud, pictorul a activat mai mult în această zonă, unde a primit o serie de comenzi de pictură murală și icoane. În primele decenii ale secolului al XIX-lea, a pictat la bisericile de pe Valea Arieșului și de pe cea a Mureșului, colaborând cu Gavril Silaghi (probabil fiul său), cu Dimitrie Dimitriu din București și cu Anton Simion din Cluj.

Biserica din Birtin
Iisus Pantocrator

         Simion Silaghi a pictat in tempera, atât pe zid cât și pe lemn. A fost un bun portretist dar și un realizator de compoziții ample, cu multe personaje. Personajele sale reprezintă o varietate de caractere, realizate , unele în mișcare, altele cu chipuri deosebit de expresive, exprimând o mare diversitate de caractere. Folosește culorile sacre: bej-auriu, albastru-bleu, roșu, pe care le combină cu multă măiestrie.

       Dacă veți colinda Apusenii și veți trece prin localitățile Birtin ,Goiești, Păniceni, Fucșoara ( aici a realizat o pictură alegorică dispusă sub formă de cerc, reprezentând cele patru anotimpuri: flori și o ramură de stejar pentru „Primăvară“, un snop de spice și o creangă de cireș pentru „Vară“, fructe pentru „Toamnă“ și o ramură desfrunzită pentru „Iarnă“), Gârdu de Sus, Tomnatecul de Sus, Tomnatecul de Jos, Căraci , în apropiere de Țebea ( criticii de artă consideră că ansamblul pictoral de aici reprezintã opera de referință a lui Simion Silaghi), Ciungi ( aici a fost botezat Avram Iancu), Goiești, Lăzești, opriți-vă la una dintre bisericile din aceste localități și gândiți-vă la ceea ce a spus Raluca Prepliceanu, într-un interviu : ,, Orice biserică este vie și are o identitate, în strânsă legătură cu comunitatea căreia îi aparține, o identitate dată de secole de rugăciune, secole în care pe altarul ei s-a jertfit Hristos. Secole în care între pereții ei au fost celebrate botezuri, nunți și înmormântări, în care sute de oameni au primit cetățenia împărăției cerești. De aceea, primii creștini reprezentau în picturi biserica drept o tânără fecioară. Și tot această doamnă, care putea rămâne bine merci în Franța, așa cum fac mulți intelectuali români, cărora le miroase sub nas în România, a mai spus în acel interviu. ,, România are valori de care ar trebui să fie mandră, care nu sunt cu nimic mai puțin importante ca cele ale altor țări și ar trebui promovate ca atare. În afară de corupție, de distrugerile de întreprinderi, păduri, trafic de persoane, etc. există și multe lucruri frumoase care se întâmplă în țară și care au nevoie de susținerea oamenilor. Aș vrea de asemenea să înțelegem că trebuie să ne unim în jurul acestor valori, care până la urmă reprezintă identitatea noastră.

  Pe curând,

  Earnest










        

 

Un comentariu:

Anonim spunea...

Păi nu dă bine, dacă nu ne denigrăm țara. Nu facem parte din lumea bună, dacă nu suntem snobi!