joi, 2 iulie 2020

E BINE DE ȘTIUT (III). ȘTEFAN CEL MARE ȘI SFÂNT, FILANTROP

Pătrăuți, tabloul votiv
Ștefan cel Mare și Sfânt, Maria Voichița, Bogdan III, Ana și Maria
   ,,Auzind despre aceasta, păgânul împărat al turcilor îşi puse în gând să se răzbune şi să vie, în luna lui mai, cu capul său şi cu toată puterea sa împotriva noastră şi să supună ţara noastră, care e poarta creştinătăţii şi pe care Dumnezeu a ferit-o pînă acum. Dar dacă această poartă, care e ţara noastră, va fi pierdută – Dumnezeu să ne ferească de aşa ceva – atunci toată creştinătatea va fi în mare primejdie."
 ( Scrisoarea lui Ștefan cel Mare și Sfânt către Principii creștini, 25 ianuarie 1475)

       Românii, probabil și alte popoare, sunt cârcotași. Unii dintre semenii noștri au comentat și mai comentează sanctificarea domnitorului Ștefan cel Mare și Sfânt, numit de papa Sixt IV ,, un adevărat atlet al credinței creștine", neștiind toate faptele sale bune, limitându-se, în comentariile lor, doar la faptul că domnitorul a avut copii în afara căsătoriei, deci a preacurvit ( menționez că el și-a recunoscut copiii, iar iubitele sale le-a avut între căsătorii).
    De aceea, m-am hotărât să spun că e bine de știut și faptul că Marele Ștefan a fost sanctificat și pentru faptele sale de filantropie, el continuând activitatea de filantropie începută de bunicul său, Alexandru cel Bun.
    În Evul Mediu din spațiul românesc, asistența săracilor și a bolnavilor era asigurată de Biserică. În acest sens, conform pr. prof. dr. Ioan Vicovan ea  a luat,, anumite măsuri pentru a avea o evidență cât se poate de precisă a acestora". Ștefan cel Mare și Sfânt a venit în sprijinul Bisericii, dând, în anul 1458, un uric prin care strângea pe săraci în jurul Bisericii, pentru ca aceasta să-i cunoască pe toți și nevoile lor, pentru a-i ajuta. Din acest document mai reiese că această activitate era organizată ierarhic: Mitropolit, protopop și ,, orânduitorul lui pe târg sau pe sate". În acest scop, domnitorul poruncește ca ei să se organizeze în bresle, sub protecția unui sfânt, astfel ei putând primi și unele privilegii. În anul 1480, el întărește constituirea breslei  calicilor ( leproșilor), fosta breaslă a mișeilor ( infirmilor), căreia i-au fost acordate unele privilegii. De asemenea ( am mai scris pe acest blog), Ștefan cel Mare și Sfânt a întemeiat, în anul 1487, la Pătrăuți, prima mănăstire de maici ( este cea mai veche mănăstire păstrată din vremea domnitorului și cea mai veche înscrisă în patrimoniul UNESCO), în cadrul căreia a fost organizată o bolniță ( loc de adăpostire și de vindecare a ostașilor răniți, în luptele pe care le purtase).El apare în documentele vremii, ca primul domnitor care s-a  preocupat  de sănătatea publică a ostașilor.  Astfel, principală poruncă a maicilor de la Mănăstirea Pătrăuți era să-i îngrijească pe răniți. Menționez că fiul său, Petru Rareș ( un domnitor mult drag mie), în anul 1525, a împroprietărit pe infirmii din războaiele purtate de Ștefan cel Mare și Sfânt și de urmașii acestuia.
   Pe curând, 
   Earnest

3 comentarii:

Diana spunea...

Iubim istoria.Este cea mai frumoasa poveste

Anonim spunea...

Nu întâmplător, poporul l-a asemuit cu Soarele:
Ștefan, Ștefan, Domn cel mare
Seamăn pe lume nu are
Decât numai mândrul soare!

torpey clare spunea...

Am o mulțime de bucurie și entuziasm în mine, sunt torpey clare, am fost fericit cu căsătoria mea, până când soțul meu nu a început să asculte bârfele despre faptul că nu sunt fidelă jurămintelor noastre conjugale, am încercat să-l fac să înțeleagă că sunt minte, dar a pierdut dragostea, încrederea și încrederea în noi. Așa că am devenit cupluri copleșitoare și apoi am cerut divorțul, mai târziu, ne-am separat. la ani de la divorț, am încercat să duc o viață normală fără el, dar nu am putut, așa că am început o căutare despre cum să-l recuperez pe fostul meu soț, apoi am fost menționat, BaBa ogbogo un om mare și extrem de spiritual care a aruncat un iubirea vrajă asupra mea și a făcut ca EX-ul meu să revină la mine. Sunt copleșit, așa că renunț la contactul său aici pentru cei care au probleme de relație și căsătorie, astfel încât să poată ajuta cu lucrări extraordinare. E-mail: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Sau numărul său de whatsapp ... + 234902018697 Luați legătura cu el, vedeți cât de mare și puternic este. De asemenea, ajută în aceste chestiuni ...

(1) Opriți divorțul.
(2) Încetează sterilitatea.
(3) Mult succes noroc.
(4) Vrajă de căsătorie.
(5) Scăpați de problemele spirituale.